Δεν έχουμε το δικαίωμα να κάνουμε και την "Ακαδημία Πλάτωνος," σκουπιδότοπο

Σχολή των Αθηνών*  Ραφαήλ, Βατικανό 

H "Ακαδημία Πλάτωνα" δεν είναι μια ακόμα γειτονιά...!
Η "Ακαδημία Πλάτωνα" δεν είναι μια αφηρημένη έννοια...! 


    Η Ακαδημία ιδρύθηκε στην Αθήνα γύρω στο 387 π.Χ. από τον Πλάτωνα και έκλεισε οριστικά το 529, όταν καταργήθηκε από τον Βυζαντινό Αυτοκράτορα Ιουστινιανό. 
   Βρίσκονταν σε ένα άλσος του προαστίου των Αθηνών την Ακαδήμεια, αφιερωμένο στον Αθηναίο ήρωα Ακάδημο, από το όνομα του οποίου προέρχεται και η ονομασία της. 
   Ο θρύλος ανέφερε ότι στην είσοδο της Ακαδημίας υπήρχε η επιγραφή: «ἀγεωμέτρητος μηδεὶς εἰσίτω». 
   Ο χώρος θεωρούνταν ιερός. 

   Από σεβασμό για την μακρά παράδοση και την ταύτισή του με τους Διόσκουρους οι Σπαρτιάτες δεν θα τον καταστρέψουν όταν εισέβαλαν το 413 π.Χ. στην Αττική.

   Στις 6 Αυγούστου Ομάδα της Πολιτείας θα καλοσωρίσει προσωπικότητες
απ΄ όλο τον κόσμο και θα τους δώσει επιστολή ζητώντας την στήριξή τους και την παρέμβασή τους για να χαρακτηριστεί ο Αρχαιολογικός χώρος “Παγκόσμιας Εμβέλειας Μνημείο” . 

   - Να γίνει αξιοποίηση του Αρχαίου Πανεπιστημιακού χώρου, αναβίωση της Ακαδημίας του Πλάτωνος ως κέντρου πολιτισμού και τουριστικός προορισμός των φοιτητών από όλο τον κόσμο ως χώρος μελέτης.

   -Το πάρκο που περιβάλλει τον Αρχαιολογικό χώρο να γίνει ένα σύγχρονο περιβαλλοντικό πάρκο αναψυχής δημόσιο και ανοιχτό …



Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ


   Αξιότιμες/οι κυρίες/οι,

   Το Αρχαιολογικό Πάρκο της Ακαδημίας του Πλάτωνα είναι ένας πράσινος πνεύμονας 140 στρεμμάτων στο κέντρο της Αθήνας και περιέχει αξιόλογα αρχαιολογικά ευρήματα.Αυτός ο πολύτιμος για κάθε Έλληνα πολίτη χώρος, ο χώρος που δίδαξε ο Πλάτωνας και ξεκίνησε η φιλοσοφική σκέψη, κινδυνεύει να τσιμεντοποιηθεί και να χάσει την πολιτιστική του και κάθε άλλη αξία. 

   Το κράτος διαχρονικά και οι εκάστοτε κυβερνήσεις, ανεξάρτητα από τις προθέσεις τους, άφησαν αυτό το χώρο πολιτισμού παγκόσμιας εμβέλειας και σημασίας να ρημάξει.

   Οι κάτοικοι της περιοχής, μέσα από πολύμορφους αγώνες τα τελευταία χρόνια, ανέδειξαν τη σημασία του Αρχαιολογικού Πάρκου και την ανάγκη αναβάθμισης του.

   Ενώ οι κάτοικοι προτείνουν και αγωνίζονται για την αξιοποίηση του αρχαιολογικού Πάρκου προς όφελος του Πολιτισμού, της γνώσης και του δημοσίου συμφέροντος, η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι φορείς σχεδιάζουν να τον παραδώσουν στα χέρια ιδιωτών με στόχο να κατασκευαστεί εκεί ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο.

   Με δεδομένο ότι το αρχαιολογικό αυτό Πάρκο αποτελεί αναμφισβήτητα σύμβολο πολιτισμού παγκόσμιας εμβέλειας, το οποίο οφείλουμε όλοι μας να το παραδώσουμε στις επόμενες γενιές, οι κάτοικοι επιμένουν στον αγώνα για την προστασία του και την πολιτιστική αναβάθμισή του και προτείνουν την αναβίωση της Ακαδημίας του Πλάτωνος ως κέντρου πολιτισμού και εκπαίδευσης, αλλά και χώρο τουριστικού ενδιαφέροντος με άμεσα οφέλη για την ελληνική οικονομία.

   Η Ελλάδα ως χώρα-μήτρα πολιτισμού πρέπει να επενδύσει στις πολιτιστικές και κοινωνικές αξίες που απλόχερα κληροδότησε σε όλο τον κόσμο, σ’ αυτές τις αξίες που κατέστησαν την ελληνική σκέψη σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού.

   Θεωρώντας ότι αυτό το πάρκο είναι κοιτίδα πολιτισμού και παγκόσμια κληρονομιά, η προστασία του αφορά όλους όσοι ασχολούνται με τον πολιτισμό και ιδιαίτερα με τη φιλοσοφία.

   Ως εκ τούτου, σας καλούμε να συνδράμετε στην προσπάθεια διάσωσής του και να βοηθήσετε ώστε αυτό το αρχαιολογικό μνημείο να ανακηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO. 

   Σας καλούμε επίσης να δωρίσετε ένα μόριο από την προσωπική σας αίγλη γράφοντας επιστολές συμπαράστασης στον αγώνα των κατοίκων και άρθρα διαμαρτυρίας στο διεθνή Τύπο.

   Βοηθήστε, λοιπόν, τον αγώνα μας, έτσι ώστε να διασωθεί ένας πολύτιμος πολιτιστικός χώρος και να μη γίνει και αυτός θυσία στο βωμό της ανάγκης και της σκοπιμότητας, τις αξίες που προσπαθεί να επιβάλει η σύγχρονη παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.

                                         Η Ομάδα της Πολιτείας


   Η Ακαδημία συνέχισε τη λειτουργία της σε όλην την περίοδο της ελληνιστικής περιόδου για να διακοπεί η λειτουργία της για τέσσερα χρόνια κατά το Πρώτο Μιθριδατικό Πόλεμο και την φυγή του Φίλωνα της Λάρισας στο 88 π.Χ. στη Ρώμη. Καθ´όλη τη διάρκεια της των εννιακοσίων δέκα έξι ετών ακμάζει, υπολειτουργεί, παρακμάζει αλλά και αναγεννάται.


ΤΟ ΚΛΕΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ

"Είπατε τω βασιλεί χαμαί πέσε δαίδαλος αυλά. Ουκέτι Φοίβος έχει καλύβην, ου μάντιδα δάφνιν, ου παγάν λαλέουσαν, απέσβετο και λάλον ύδωρ."  

"Πείτε στον Βασιλιά πως κατάχαμα έπεσε ο έντεχνος αυλός, ο Φοίβος δεν έχει πια κατοικία, ούτε δάφνη μαντική, ούτε πηγή ομιλούσα. 
Γιατί χάθηκε και το νερό που μιλούσε."   Οριβάσιος

   Είναι ο τελευταίος «χρησμός» τον οποίο έδωσε το Μαντείο των Δελφών είναι πασίγνωστος. Είναι η απάντηση προς τον Ιουλιανό τον αποκληθέντα Παραβάτη που είχε στείλει τον γιατρό Οριβάσιο ν΄ αναζωογονήσει το Μαντείο.

   Τον «χρησμό» δεν το δίνει πια ο Φοίβος αλλά το ιερατείο. Λίγα είναι τα κείμενα
, στην παγκόσμια φιλολογία, που ηχούν τόσο σπαρακτικά και σαν πένθιμο σήμαντρο σημαίνουν το τέλος ενός κόσμου.


   Η πτώση των «εθνικών» είναι ραγδαία. Ο Θεοδόσιος ο Μέγας (;) κλείνει το Μαντείο, διατάζει να καταστραφούν οι ειδωλολατρικοί ναοί και καταργεί του Ολυμπιακούς αγώνες.

   529 μ.Χ. Ο Ιουστινιανός κλείνει τη φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας και καταστρέφει ή ακρωτηριάζει πολλά αρχαία μνημεία για να πάρει υλικό έτοιμο για να χτίσει την Αγιά Σοφιά και να διακοσμήσει την Νέα Ρώμη. 


   Το όνομα Έλληνες σημαίνει τους αθλίους ειδωλολάτρες... τους εθνικούς.
Οι πρώτοι αιώνες του Βυζαντίου είναι ανθελληνικοί.



   * Το δωμάτιο "Stanza della Segnatura" ήταν ο χώρος μελέτης της βιβλιοθήκης του Πάπα Ιουλίου του δευτέρου. Οι τοιχογραφίες του Ραφαήλ συνδυάζουν με αρμονία το πνεύμα της Ελληνικής αρχαιότητας με τον Χριστιανισμό, και σαν καθρέπτης αντικατοπτρίζουν το πλούσιο περιεχόμενο της βιβλιοθήκης του Πάπα. 
   Οι τοιχογραφίες του καταπιάνονται με τα θέματα της θεολογίας, της φιλοσοφίας, της σοφίας, το δίκαιο και της ποιητικής τέχνης. 
   Το θέμα (theme) που απέδωσε ο Ραφαήλ στο δωμάτιο μαρτυρεί την αντίληψη των Ανθρωπιστών της Αναγέννησης περί συμβατότητας και πνευματικής αρμονίας μεταξύ της χριστιανικής διδασκαλίας και της ελληνικής φιλοσοφίας.  Πίστευαν πως αυτά τα δύο είναι συμβατά
   Το θέμα της σοφίας είναι κατάλληλο για το δωμάτιο αυτό, αφού εδώ υπογράφηκε και σφραγίστηκε η πλειοψηφία των σημαντικότερων Παπικών έγγραφων.

   Ο τίτλος «Η Σχολή των Αθηνών» δεν δόθηκε από τον Ραφαήλ, και το θέμα της τοιχογραφίας είναι στην πραγματικότητα «η Φιλοσοφία», ή, τουλάχιστον, «η αρχαία ελληνική φιλοσοφία» αφού πάνω από την τοιχογραφία, ο Ραφαήλ σημείωσε με δύο λέξεις “Causarum Cognitio”, "να γνωρίζεις τις αιτίες", φιλοσοφικό συμπέρασμα μελέτης των έργων του Αριστοτέλη, "Μεταφυσικά", και "Φυσικά"

   Πράγματι, ο Αριστοτέλης φαίνεται να είναι το κεντρικό πρόσωπο στη τοιχογραφία. Ωστόσο, όλοι οι φιλόσοφοι που απεικονίζονται συμμερίζονται το “Causarum Cognitio”, δηλαδή, δημιούργησαν το έργο τους δίνοντας λύσεις, αφού πρώτα προσπάθησαν να καταλάβουν τις αρχέγονες αιτίες του κάθε προβλήματος που αντιμετώπιζαν κατά το "γνώσης των πρώτων αιτιών". Πολλοί έζησαν πριν από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, και μόλις το ένα τρίτο ήταν Αθηναίοι.

   Το έργο περιλαμβάνει ρωμαϊκά στοιχεία, αλλά συνάμα έχει ένα γενικό ημικυκλικό καθορισμό, έχοντας τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη στο κέντρο, με όλα τα άλλα να περιφέρονται γύρω από αυτούς. Ένα σύστημα που θα μπορούσε κάποιος να υπαινιχθεί πώς παραπέμπει στην Πυθαγόρεια Μονάδα, και πως ο Ραφαήλ ζωγράφισε την τοιχογραφία με ένα αρχαιοελληνικό σύστημα.

   Εικάζεται πως κάθε μεγάλος φιλόσοφος είναι στον πίνακα, αλλά η αναγνώριση όλων τους είναι αδύνατη, για δύο λόγους, αφενός γιατί ο Ραφαήλ δεν άφησε καμία περιγραφή των προσώπων που σχεδίασε, και αφετέρου διότι και ο Ραφαήλ σχεδίασε ορισμένους από τους φιλοσόφους όπως τους φανταζόταν. 

   Ο Ραφαήλ συνδύασε την φαντασία του με τις γνώσεις του και δημιούργησε ένα δικό του σύστημα εικονογραφίας για να ζωγραφίσει τους εικονιζομένους, που είχε μεν διαβάσει γι' αυτούς αλλά που δεν είχε ξαναδεί να απεικονίζονται. 
   Για παράδειγμα, ο Σωκράτης είναι άμεσα αναγνωρίσιμος στο κέντρο της τοιχογραφίας, γιατί γνωρίζουμε σήμερα, όπως και ο Ραφαήλ τότε, ένα πρότυπο της φυσιογνωμίας του, πώς περίπου έμοιαζε ο Σωκράτης, από προτομές του φιλοσόφου ή ανδριάντες, ενώ το πρόσωπο που εικάζεται να είναι ο Επίκουρος απέχει πολύ από τα πρότυπα της φυσιογνωμίας του που συναντούμε σε προτομές.

   Γνωρίζουμε τελεσίδικα πώς στο κέντρο της τοιχογραφίας παριστάνεται ο Πλάτωνας στα αριστερά να δείχνει με το χέρι του προς τον ουρανό και ο Αριστοτέλης διαφωνώντας με το δεξί του χέρι να δείχνει προς την γή. Ο Πλάτων κρατάει το έργο του "Τίμαιος" ενώ ο Αριστοτέλης κρατάει το δικό του έργο "Ηθικά Νικομάχεια". Από εκεί και πέρα​​, διάφοροι μελετητές εκφράζουν διαφορετικές απόψεις ως προς το ποιοι είναι οι εικονιζόμενοι






  Scholeio.com    

Δεν υπάρχουν σχόλια: