Ο ναός της Αφαίας βρίσκεται σ' ένα κατάφυτο από πεύκο ύψωμα που δεσπόζει σε όλη τη βορειοανατολική περιοχή της Αίγινας. Για το ναό, αλλά και για τη θεότητα Αφαία, στην οποία ήταν αφιερωμένος ο ναός, είχε γράψει λαμπρό ύμνο ο Πίνδαρος. Στη θέση του σωζόμενου ναού υπήρχε έως τα τέλη του 7ου, αρχές 6ου αιώνα π.Χ. υπαίθριος βωμός και ναός.
Το 575 π.Χ. περίπου χτίστηκε ένας δεύτερος, μεγαλύτερος πώρινος ναός, περίπτερος, δωρικός και εκείνος, όπως ο σωζόμενος.
Ο ναός αυτός καταστράφηκε από πυρκαγιά το 510 π.Χ. περίπου και ο χώρος παίρνει την τελική του μορφή, το 480 π.Χ. μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Το 575 π.Χ. περίπου χτίστηκε ένας δεύτερος, μεγαλύτερος πώρινος ναός, περίπτερος, δωρικός και εκείνος, όπως ο σωζόμενος.
Ο ναός αυτός καταστράφηκε από πυρκαγιά το 510 π.Χ. περίπου και ο χώρος παίρνει την τελική του μορφή, το 480 π.Χ. μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Είναι σε πολύ καλή κατάσταση.
Σώζονται 24 από τις 34, συνολικά, κολώνες του ναού. Περισσότερες πληροφορίες για την Αφαία μας δίνει ο Παυσανίας από κάποιες παραδόσεις της Κρήτης.
Σύμφωνα με αυτές, από το Δία και την Κάρμη γεννήθηκε η Βριτόμαρτις που αγαπούσε πολύ το κυνήγι και γι' αυτό τη συμπάθησε ιδιαίτερα η θεά Άρτεμις.
Την ερωτεύτηκε όμως ο Μίνωας και για να γλιτώσει από αυτόν έπεσε στη
θάλασσα και μπλέχτηκε στα δίχτυα κάποιον ψαράδων που την πήραν μαζί
τους στο καράβι.
Εκεί όμως την ερωτεύτηκε ένας από τους ναύτες και έτσι η Βριτόμαρτις
αναγκάστηκε και πάλι να πέσει στη θάλασσα για να γλιτώσει και κολυμπώντας βγήκε στο νησί από όπου περνούσε το καράβι αυτό, την Αίγινα.
Η κοπέλα πήρε αμέσως το δρόμο προς το δάσος του νησιού και σιγά σιγά
οι ναύτες από το πλοίο την έβλεπαν να χάνεται σαν με κάποια θεϊκή επέμβαση, και γι' αυτό την ονόμασαν Αφαία (άφαντη - αφανέρωτη).
Όταν έχει καθαρή ατμόσφαιρα βλέπεις το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και την Ακρόπολη των Αθηνών. Λένε ότι οι τρεις ναοί σχηματίζουν ένα ισοσκελές τρίγωνο (το ιερό τρίγωνο της αρχαιότητας)......
Η ιστορία της νέας "αρπαγής" ξεκινάει το 1811, όταν ο αρχιτέκτονας Ch. R. Cockerell και ο φίλος του βαρώνος von Hallerstein, επισκέφθηκαν την Αίγινα και λεηλάτησαν το Ναό Αφαίας.
Έχει προηγηθεί ο λόρδος Έλγιν, από τους Άγγλους...... Ίσως σκεφτείτε ότι, ειδικά με τη θεά Αθηνά υπάρχει μια εμμονή.... ανεξαρτήτως εθνικότητας....
Οι ανασκαφές έφεραν στο φως 17 αγάλματα από τα αετώματα του ναού της Αφαίας. Με αδιαφανείς διαδικασίες και δωροδοκία των ντόπιων προεστών, κρυφά μετέφεραν 17 αγάλματα και πολλά άλλα κομμάτια από τα αετώματα του Ναού, στον Πειραιά.
Από εκεί, με τη βοήθεια του Αυστριακού Gropius, μέλους της ίδιας παρέας αρχαιοκαπήλων και "αρχιτέκτονα" της λεηλασίας των γλυπτών του Ναού του Απόλλωνα στις Βάσσες Αρκαδίας αλλά και την κάλυψη του Γάλλου προξένου Louis Fauvel (που, σύμφωνα με δημοσίευμα του "Λόγιου Ερμή"), όταν έμαθε τι γίνεται έσπευσε στην Αίγινα και έκλεψε και αυτός ότι μπόρεσε και του συνεργάτη του λόρδου Έλγιν (!!!) Giovani Lusieri, έγινε μεταφορά στα Αγγλοκρατούμενα, τότε, Επτάνησα, χωρίς να αντιμετωπίσουν προβλήματα από την Οθωμανική Διοίκηση.
Διαπιστώνεται εύκολα ότι το ίδιο κύκλωμα περιηγητών και αξιωματούχων της εποχής είχε αναγάγει σε ... επικερδές "άθλημα" την αρπαγή των πολιτιστικών εθνικών μας θησαυρών.
"Ευτυχώς", επειδή οι αρχαιοκάπηλοι "περιηγητές" αλληλοϋποβλέπονταν, είχαν υπογράψει ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ τους και δεσμεύτηκαν τα γλυπτά να μείνουν σε ενιαίο σύνολο, αλλιώς τώρα θα ήταν αδύνατος ο εντοπισμός τους.
Τελικά, εκτέθηκαν σε δημοπρασία, το Νοέμβρη του 1812 στη Ζάκυνθο.
Προσφορές κατέθεσαν η Γαλλία, η Βαυαρία ενώ ο εκπρόσωπος της Αγγλίας θεώρησε μεγάλο το ποσό που έπρεπε να προσφέρει και προτίμησε να παραμείνει στη Μάλτα και να κάνει κρυφές συζητήσεις με τον Cockerell για ακύρωση της πώλησης.
Τελικά μετά από ένα αξιοθρήνητο "διπλωματικό παρασκήνιο", το 1814 κατέληξαν στη Γερμανία (τότε Βαυαρία).
Σήμερα κοσμούν ειδική αίθουσα της Γλυπτοθήκης του Μονάχου και έχουν επονομαστεί ως "ΑΙΓΙΝΗΤΕΣ". Σύμφωνα με επισκέπτες, αν έλειπαν από εκεί, η Γλυπτοθήκη θα ήταν ένα επαρχιακό συνηθισμένο Μουσείο !!!
Συγκινητική είναι η μαρτυρία Αιγινήτη που επισκέφθηκε την Γλυπτοθήκη του Μονάχου, εκεί κατά την είσοδο του και συγκεκριμένα στο ταμείο του ζητήθηκε να πληρώσει είσοδο για να θαυμάσει τα εκθέματα.
"Ευτυχώς", επειδή οι αρχαιοκάπηλοι "περιηγητές" αλληλοϋποβλέπονταν, είχαν υπογράψει ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ τους και δεσμεύτηκαν τα γλυπτά να μείνουν σε ενιαίο σύνολο, αλλιώς τώρα θα ήταν αδύνατος ο εντοπισμός τους.
Τελικά, εκτέθηκαν σε δημοπρασία, το Νοέμβρη του 1812 στη Ζάκυνθο.
Προσφορές κατέθεσαν η Γαλλία, η Βαυαρία ενώ ο εκπρόσωπος της Αγγλίας θεώρησε μεγάλο το ποσό που έπρεπε να προσφέρει και προτίμησε να παραμείνει στη Μάλτα και να κάνει κρυφές συζητήσεις με τον Cockerell για ακύρωση της πώλησης.
Τελικά μετά από ένα αξιοθρήνητο "διπλωματικό παρασκήνιο", το 1814 κατέληξαν στη Γερμανία (τότε Βαυαρία).
Σήμερα κοσμούν ειδική αίθουσα της Γλυπτοθήκης του Μονάχου και έχουν επονομαστεί ως "ΑΙΓΙΝΗΤΕΣ". Σύμφωνα με επισκέπτες, αν έλειπαν από εκεί, η Γλυπτοθήκη θα ήταν ένα επαρχιακό συνηθισμένο Μουσείο !!!
Συγκινητική είναι η μαρτυρία Αιγινήτη που επισκέφθηκε την Γλυπτοθήκη του Μονάχου, εκεί κατά την είσοδο του και συγκεκριμένα στο ταμείο του ζητήθηκε να πληρώσει είσοδο για να θαυμάσει τα εκθέματα.
Εκείνος με σθένος ψυχής και με πόνο καρδιάς αρνήθηκε να πληρώσει
για κάτι που ήταν δικό του, για κάτι που ήταν της πατρίδας του, για κάτι που έπρεπε να είναι εκεί που γεννήθηκε στον Ναό της Αφαίας.
για κάτι που ήταν δικό του, για κάτι που ήταν της πατρίδας του, για κάτι που έπρεπε να είναι εκεί που γεννήθηκε στον Ναό της Αφαίας.
Δεν ξεχνάμε, δεν παρακαλάμε για αντίγραφα, θέλουμε πίσω τους πολιτιστικούς μας θησαυρούς όπου και αν βρίσκονται. Ο καιρός του ραγιαδισμού και της αποικιοκρατίας είναι περασμένος πια, για τα καλά στις μαύρες σελίδες της ιστορίας μας.
Το παραπάνω άρθρο δεν θα μπορούσε να γραφτεί χωρίς τις πολύτιμες πληροφορίες από το ενδιαφέρον πόρταλ www.aeginaportal.gr,
Δεν είναι δικά τους και ποτέ δεν θα γίνουν... όσα εισιτήρια κι αν κόψουν...
Μήπως να αρχίσει να κυκλοφορεί "το αίτημα" του ενοικίου ?
"Είμαστε οι ιδιοκτήτες.... Ναι ή Όχι ? Τα πήρατε με δόλο ? Κρυφά ?
Μέχρι του επαναπατρισμού των τους "δίνουμε την άδεια να τα εκθέτουν,
να τα επιδεικνύουν...."
Τους "επιτρέπουμε" να κερδίζουν από αυτά.... Αλλά με το "αζημίωτο"..
Μήπως εκείνοι δεν είναι φανατικοί οπαδοί του "all is business" ...
Πάνω απ' όλα δεν βάζουν το χρήμα ?
Όλα γι' αυτό δεν γίνονται ? Ή κάνουμε λάθος....?
_______ αφιέρωμα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα εδώ
Μήπως να αρχίσει να κυκλοφορεί "το αίτημα" του ενοικίου ?
"Είμαστε οι ιδιοκτήτες.... Ναι ή Όχι ? Τα πήρατε με δόλο ? Κρυφά ?
Μέχρι του επαναπατρισμού των τους "δίνουμε την άδεια να τα εκθέτουν,
να τα επιδεικνύουν...."
Τους "επιτρέπουμε" να κερδίζουν από αυτά.... Αλλά με το "αζημίωτο"..
Μήπως εκείνοι δεν είναι φανατικοί οπαδοί του "all is business" ...
Πάνω απ' όλα δεν βάζουν το χρήμα ?
Όλα γι' αυτό δεν γίνονται ? Ή κάνουμε λάθος....?
Κορυφαίο μέλος της ειδικής επιτροπής του Βρετανικού μουσείου, ο Χιου Χάμερσλι, λέει:
"Είναι λυπηρό που η κυβέρνηση δεν εμπόδισε αυτή τη φοβερή λαφυραγωγεία.Αφού όμως πραγματοποιήθηκε, έπρεπε να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξαφανίσουμε το στίγμα και να μη βάλουμε στο μουσείο μας ένα μνημείο της ντροπής μας, αλλά να επιστρέψουμε αμέσως τις δωροδοκίες που είχε δεχτεί ο πρέσβης μας, προς καταισχύνη τόσο δική του όσο και της χώρας."
Ακολουθεί παρατεταμένη συζήτηση διαφόρων απόψεων. Τελικά ο Χάμερσλι προτείνει την ακόλουθη τροποποίηση:
"Η επιτροπή ως εκ τούτου θεωρεί σωστό να προσφερθούν 25.000 λίρες στο κόμη Έλγιν για τη συλλογή, ώστε να διατηρηθεί και να φυλαχθεί ενιαία για λογαριασμό της χώρας από την οποία αφαιρέθηκε άδικα, με την οποία η επιτροπή είναι της γνώμης ότι:Η Μεγάλη Βρετανία πρέπει να έρθει σε άμεση επικοινωνία, δηλώνοντας ότι κρατά αυτά τα μάρμαρα μέχρι τη στιγμή που θα ζητηθούν πίσω από τους τωρινούς ή οποιουσδήποτε μελλοντικούς κυρίους της πόλεως των Αθηνών.Οτι σε μια τέτοια περίπτωση, είναι υποχρεωμένη χωρίς αντιρρήσεις ή διαπραγματεύσεις, να προβεί στην αποκατάσταση τους, ήτοι στην τοποθέτηση τους εκ νέου στους χώρους από όπου αφαιρέθηκαν και ότι, μέχρι τότε, θα φυλάσσονται προσεκτικά στο Βρετανικό Μουσείο. ! ! ! !"
_______ αφιέρωμα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα εδώ
Scholeio.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου