Κινητό τηλέφωνο, Είμαστε πειραματόζωα ;


Πάνω από 4.000.000.000 χρήστες κινητών τηλεφώνων σε όλο τον κόσμο  συμμετέχουν σαν «πειραματόζωα» στο πιο μεγάλο πείραμα της ιστορίας της  ανθρωπότητας!!!


Συνωμοσία των κινητών τηλεφώνων;

Πόσο κινδυνεύουν 4 δισεκατομμύρια χρήστες των κινητών τηλεφώνων;;;

Μια διεθνής επιστημονική επιτροπή, με ντοκουμέντο 600 σελίδων βασισμένο σε 2.000  επιστημονικές μελέτες, αποδεικνύει τις βλαβερές συνέπειες της  ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στον άνθρωπο (αλλοιώνει τα εγκεφαλικά κύτταρα), ακόμα και σε χαμηλά επίπεδα εκπομπής. 

H δημιουργία Παγκόσμιου Νομίσματος


ΠΩΣ ΤΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ 
ΟΛΑ ΑΥΤΑ;

Το διαδίκτυο σήμερα έχει μηδενίσει τις αποστάσεις και η πληροφορία μεταδίδεται αστραπιαία. 

Το παιχνίδι αυτό κατάφεραν και το κράτησαν κρυφό για πάνω από 300 χρόνια με τις μασονικές στοές και τις μυστικές λέσχες. 

Σήμερα όμως με την τεράστια εξάπλωση του διαδικτύου και την ανταλλαγή πληροφοριών, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα φοβερά τους σχέδια.

Κύθηρα, Από που πήραν τ' όνομά τους


    Κυθήρια η Κυθέρεια... Κυθουρία

Αρκετές φορές τα Κύθηρα άλλαξαν ονομασία.  Οι κατά καιρούς ηγεμόνες του νησιού του προσέδιδαν διάφορα ονόματα. Τον Μεσαίωνα Κυθουρία και Τσερίγο.  
Ένα όνομα που το νησί το οφείλει στους Ενετούς ναυτικούς.  
Λεγόταν και Φοινικούντα κάποτε, γιατί πολύ παλιά υπήρξαν τα Κύθηρα αποικία των Φοινίκων.

Τρίτο μάτι, η άλλη όραση


Το Τρίτο Μάτι ή έκτο τσάκρα 
μεταφέρει την ενέργεια της 
καθαρής όρασης και Διάκρισης.

Βρίσκεται στο κέντρο της κεφαλής μεταξύ των φυσικών μας ματιών. 


Αυτό το τσάκρα ανοίγει την... πόρτα πολυδιάστατα στις αισθήσεις μας, 
για να μας βοηθήσει να ξεφύγουμε από τους πυκνούς περιορισμούς 
μιας του ΕΓΩ, του υλιστικού, 
φυσικού μας κόσμου, που 
βασίζεται στην ψευδαίσθηση.
Μόλις το πνευματικό μάτι μας αρχίζει 
να ανοίγει, βαθύτερες πνευματικές αλήθειες θα συντονιστούν μαζί μας 
και το πέπλο της ψευδαίσθησης θα αρχίσει να επιδεινώνεται. 

Ένα ανοιχτό πνευματικό μάτι αποκαλύπτει την αλήθεια της πραγματικότητας. 
Χωρίς αυτό, να είναι κυρίαρχο, καμία πνευματική διάκριση δεν είναι δυνατόν να συμβεί!

Ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη έχει μπλοκάρει το έκτο Chakra. 
Η ανθρωπότητα είναι πολύ υλιστική και επικεντρώνεται αυστηρά στο φυσικό κόσμο και 
ό, τι ο φυσικός κόσμος μπορεί να προσφέρει γι αυτούς. Επειδή τα πνευματικά μάτια τους είναι κλειστά, οι άνθρωποι δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τον θεό. 

Ο Χατζηκυριάκος - Γκίκας όπως τον Είδε ο Ελύτης


Το εργαστήριο του καλλιτέχνη 

   Μια μεγάλη σκοτεινή περίοδος αποσκεπάζει τα πρώτα χρόνια του νεοϊδρυμένου ελληνικού κράτους.
   Η επιβολή της Ευρώπης επάνω στον αρτιγέννητο οργανισμό (που πνευματικά κινείται ψαύοντας ακόμα ύστερ' από τη νεκροφάνεια τεσσάρων αιώνων) είναι τόση, που κάθε ανεξάρτητη χειρονομία, πραγματικά, να φαίνεται απίθανη.

   Είναι η εποχή που θριαμβεύει η ψεύτικη κολόνα, η χλαμύδα, το χάρτινο ρόδο και ο Έρως με τα δύο φτερά. 

   Η διάσταση ανάμεσα σ' αυτά και ανάμεσα στα πλατάνια, τις εκκλησιές, τα καράβια, τα σπίτια και τα  κεντήματα του λαού είναι κολοσσιαία.
   Η Αττική γη, το Αιγαίο, δε βρίσκουν έναν άνθρωπο ν' αποδώσει την ουσία τους με μιαν άμεση χειρονομία.
   Η εποχή της Διάλυσης των Μορφών μέσα σ' ένα όργιο εντυπώσεων, που δεν είχαν άλλη εξάρτηση παρά μόνον από την επιφάνεια του ματιού. Το σκόρπισμα σε πλήθος έντονες πινελιές και η σύγχυση της ατμόσφαιρας με την ύλη αποδείχτηκαν εχθρές του καθαρού περιγράμματος και της πνευματικής φυσιογνωμίας των αντικειμένων.

   Ένας Παρθένης γίνεται εμπρεσιονιστής και μεταβάλλει στο διάστημα της ανόδου του τόσο ριζικά τον εμπρεσιονισμό του, που αντιστρέφει τους όρους και παρουσιάζεται σαν ένας από τους σημαντικούς προδρόμους και άμεσους βοηθούς της αλλαγής που μέλλει να γίνει.

   Μια γενεά νέων ζωγράφων αποσκιρτά από τα διδάγματα της Σχολής Καλών Τεχνών. Μελετά τη βαθύτερη σημασία της Βυζαντινής τέχνης, έρχεται κοντά στις έγνοιες και τις χαρές του λαού, τα χειροτεχνήματα, τον Καραγκιόζη, βλέπει στον αδίδαχτο γυρολόγο ζωγράφο της Μυτιλήνης Θεόφιλο το φορέα ενός γνήσιου ζωγραφικού αισθήματος.


    Στην Ευρώπη, η αντίδραση του Cezanne, στη διάλυση της φόρμας και η στροφή της προσοχής του, από άλλο δρόμο σ' αυτήν, γεννά τις προϋποθέσεις του Κυβισμού.


    Ειδοποιημένος λες, ο Χατζηκυριάκος, χάρη σ' ένα αξιοθαύμαστο ένστικτο, ζητούσε ν' αντιδράσει στην αστάθεια των συγχρόνων του και να φτιάξει από το Εμπρεσιονισμό κάτι το στέρεο και το μόνιμο. 

   Διαπιστώνοντας ότι το σχέδιο και το χρώμα δεν είναι ξέχωρα πράγματα, αλλά όσο προχωρείς στο ένα τόσο συγκεκριμενοποιείται το άλλο.

   Την επαύριο του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου ήδη, ο Braque, ο Picasso, ο Le Corbusier, από τη δική του έπαλξη ο καθένας, ανασυνθέτανε την πραγματικότητα επάνω σε βάσεις πιο στέρεες.


"Λύτρωση από την ωραιοπάθεια, αναζήτηση του ωραίου από το δρόμο του αληθινού, αναθεώρηση της έννοιας του πραγματικού, ροπή προς το συγκεκριμένο, έρωτας της ακρίβειας." 


   Σ' αυτές τις τροχιές, ένας καλλιτέχνης νεοφτασμένος, μπορούσε ίσως να βρει εύκολα το δρόμο του, μπορούσε όμως, το ίδιο εύκολα, να χαθεί.

   Ο Ν. Χατζηκυριάκος Γκίκας άντεξε. Το ένστικτο του Έλληνα νησιώτη λειτουργούσε με ασφάλεια μέσα στα ξανοίγματα του κοσμοπολίτη Ευρωπαίου.

   Πολύ γρήγορα αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι όλη αυτή η ιστορία για το χάσμα που ανοίγεται ανάμεσα στη νεώτερη τέχνη και την παράδοση δεν είναι παρά ένας μύθος. 

   Οι ρίζες των νέων αντιλήψεων βρίσκονται βυθισμένες ουσιαστικά μέσα στ' αρχαία εκείνα χώματα που τα διαπότισαν οι έγνοιες για την ανακάλυψη μερικών αναλλοίωτων κανόνων.
   Ο Le Corbusier είχε μιλήσει κάποτε για ένα ορθογώνιο τρίγωνο, που είναι ο ελληνικός πολιτισμός, και που έχει για κορυφή του τον Παρθενώνα. 
   Την ανιούσα του τριγώνου αυτού μελετά και παρακολουθεί αναδρομικά και ο Γκίκας.
   Από τη θητεία του στην ελλειπτική μέθοδο, αυτό που συναποκομίζει ο Χατζηκυριάκος Γκίκας το βλέπει σαν αποτέλεσμα μόνο και το βλέπει πάντοτε στην πράξη. 
   Ξέρει ότι ένα αντικείμενο που κατασκευάζεται με το μοναδικό σκοπό ν' ανταποκριθεί, όσο γίνεται καλύτερα, στον προορισμό του, δεν υπακούει σε άλλη νομοτέλεια.
   Το εργαλείο, το πλοίο, το σπίτι, που δεν πάνε να ικανοποιήσουν ένα νεόπλουτο ιδιοκτήτη, ζηλωτή παλαιών μεγιστάνων, αλλά να λειτουργήσουν σωστά, με μόνα τα απαραίτητα εξαρτήματα τους στην προσδιορισμένη θέση, αποτελούν συνθέσεις που κατά βάθος έχουν την ίδια αναλογία με τις συνθέσεις της τέχνης που μελετήσαμε.
   Ο λαός, που δεν έχει αφήσει τη μνήμη του να συρθεί στη σκόνη των μουσείων, κατέχει αυτό το μυστικό, με το ένστικτό του, με το ασυνείδητο.
   Ο νεοελληνικός λαός συνεχίζει κατευθείαν την παράδοση του αρχαίου. Βρίσκεται μέσα στο πνεύμα του ίδιου πολιτισμού που "έφτασε να μελετήσει τόσο βαθιά και πρωτότυπα μιαν απλή οριζόντια γραμμή, ώστε να την εκτελεί κυρτή ξαναφέρνοντας έτσι το αίσθημα στην καρδιά της γεωμετρίας".

   Το φως, με την εξαιρετική ποιότητα του, μέσα στο κέντρο του ελληνισμού, το Αιγαίο, διατηρεί την παράδοση αυτή και βοηθεί το ζωγράφο που επιχειρεί τώρα ένα χαρούμενο και χρήσιμο ταξίδι από τις λαϊκές συνοικίες της Αθήνας ως τα κατηφορικά σοκάκια των νησιών, περνώντας και μελετώντας όλα τα καταφρονεμένα έργα που πλάστηκαν κι εξακολουθούν να πλάθονται ολοένα και σήμερα από απλοϊκά, τίμια χέρια: σπίτια, ξωκλήσια, περιστεριώνες, καΐκια, παράγκες, μανάβικα, στραγαλατζίδικα, σούστες, καροτσάκια,ψαρόβαρκες, χαλκώματα, υφαντά, φορεσιές.


   Θεωρίες, απόπειρες εφαρμογής, πολλές, ξεκινήσανε να κατακτήσουνε την ελληνική φύση αλλά καταπέσανε άδοξα. 

   Η αλήθεια, όσο λιγότερα μέσα διαθέτει για να εκφράζεται, τόσο δυσκολώτερα αιχμαλωτίζεται. Και συχνά, μπροστά σε μια σειρά από έργα, δημιουργούνται ερωτηματικά...

   Πού είναι ο αέρας εκείνος της ελευθερίας που σπιθοβολά το μεσημέρι πάνω στα κύματα ή κατεβαίνει από τις λευκές γειτονιές φουσκώνοντας τα πουκάμισα των ηλιοκαμένων αγοριών;

   Που είναι ο ήχος της καμπάνας;
   Η μυρωδιά του φύλλου της συκιάς;
   Η γεύση του κρύου νερού τα χαράματα;
   Που είναι ο μονάρχης του ελληνικού υπαίθρου, ο ήλιος;

   Πολλοί πεισμώσανε και τα βάλανε με το φως. Είπανε ότι αυτό το φως εξαφανίζει τις γραμμές, διαλύει τα χρώματα, καταστρέφει τις επιφάνειες.


   "Ζήτησα να αντιγράψω τη φύση μα δεν το κατάφερα. 

   Η μεγαλύτερη μου ικανοποίηση ήταν, όταν ανακάλυψα, ότι τον ήλιο δεν μπορούσα να τον παραστήσω αλλά να τον αναπαράγω με κάτι άλλο, κάτι αντίστοιχο... λ.χ. το χρώμα", λέει ο Cezanne

   Η γη της Ιωνίας, με τη νοτιοανατολική Ασιατική ενδοχώρα της και με τα Αιγυπτιακά της παράλια, στάθηκε πάντοτε το πεδίο μιας αφομοιωτικής ενέργειας θαυμαστής, το εργαστήριο πυρήνων τέχνης που αποτελέσανε πάντοτε μερικά από τα πιο μεγάλα μυστικά της επιτυχίας του Ελληνισμού.

   Στα προσωκρατικά χρόνια, στην ελληνιστική και την παλαιοχριστιανική, στη Βυζαντινή και την τουρκοκρατούμενη ακόμα περίοδο, οι αλληλοεπιδράσεις και οι επιμιξίες δεν έπαψαν να σημειώνονται στα βάθη του ομαδικού φυλετικού υποσυνείδητου, όπως δεν έπαψε κι ο αντίκτυπος τους στην τεχνική να προσδίδει σ' όλα τα άξια δημιουργήματα (είτε αυτά μας παραδόθηκαν από το λόγιο είτε από το λαϊκό ρεύμα) ορισμένα ταυτόσημα γνωρίσματα.
   Η παλιά Αιγυπτιακή αυστηρότητα, η Αραβική θέρμη και χλιδή, το στεγνό και ασκητικό πνεύμα της Συρίας, η Περσική χρωματική αίσθηση και ρυθμολογία περνούν από το σοφό χωνευτήρι του Ελληνισμού, αποβάλλουν το τοπικό πλαστικό τους ιδίωμα, χάνουν την προεξοχή της υπερβολής του, ανοίγονται ή περιορίζονται ανάλογα με το ιδιαίτερο στοιχείο που προσκομίζουν και, μαζί με τα άλλα γηγενή στοιχεία, μετουσιώνονται σε πρότυπα νέα, εντελώς προσωπικά, σύμφωνα με τα κηρύγματα του φωτός και τις επιταγές της γης αυτής όπου θα στηθούν. 





   Ο Χατζηκυριάκος Γκίκας, όπως άλλωστε και οι άλλοι νέοι ζωγράφοι που εργάζονται συνειδητά και προτιμούν την άμεση επαφή με τα πρώτα στρώματα της καταγωγής τους, έδωσε ιδιαίτερη σημασία στη μελέτη της αισθητικής του Ανατολικού κόσμου.

   Κινημένος στην αρχή από τη μνήμη της παράδοσης αυτής που διασώθηκε, αλλού πιο φανερά κι αλλού πιο κρυφά, στα νεοελληνικά έργα, οδηγήθηκε ύστερα μόνος του ως την τέχνη της Απω Ανατολής, κατάγινε με τα έργα των γιαπωνέζων και Κινέζων ζωγράφων, κάτι περισσότερο, μπήκε στη νοοτροπία τους και στην ιδιαίτερη τεχνική τους.


   Εγχείρημα σημαντικό κι επί πλέον πέρα για πέρα δικαιωμένο, αφού την ίδια ώρα η σύγχρονη Ευρώπη αντιδρώντας επαναστατικά στο συμβατικό παρελθόν της είχε κι εκείνη, από πολλές μεριές, μ' ένα δικό της τρόπο, στραφεί προς την πανάρχαιη κοιτίδα των πολιτισμών.

   Ο ζωγράφος βρίσκεται και αισθητικά και ψυχολογικά ενταγμένος μέσα σε μια ολόκληρη γενεά εκείνη που εργάστηκε παράλληλα με τη λογοτεχνική γενεά του '30 και που πρωταρχικό σκοπό της είχε την κοινωνία με το ουσιατικό περιεχόμενο της νεοελληνικής πραγματικότητας.                            Ορισμένες μικρές συνθέσεις του βρίσκονται ανάμεσα σε μορφές από αναπαραστάσεις αγγείων και σε μορφές σημερινών Κρητικών που χορεύουν ή ανάμεσα σε αρχαίες κόρες και λουόμενες του 20ου αιώνα.
  Μερικοί πίνακές του, άσχετα και από το θέμα τους ακόμη, μας δίνουν, ταυτόχρονα, το αίσθημα που έχουμε από έναν αρχαίο ναό ή μια κυκλαδίτικη εκκλησιά, χωρίς το παραμικρό διαχωριστικό χάσμα στην οπτική μας σύλληψη.
   Τέλεια τεχνική και αίσθημα ευστάθειας χαρακτηρίζουν το έργο του. 
   Τη χρωματική του ύλη συχνά την παρασκευάζει ο ίδιο, επινοώντας συνταγές ή δοκιμάζοντας άλλες απόκρυφες από τα ιερά βιβλία της Ανατολής. 
   Τίποτε δεν είναι πρόχειρο, τίποτε παρατημένο στη μέση. 
   Η γενική οικονομία των έργων του χρωστάει πολλά στην κυβιστική του προπαίδεια.

   Μα και αργότερα, όταν έχει πια υποστεί την κάθαρση επιστρέφει χωρίς φόβο προς το αντικείμενο και προς τον κόσμο των τριών διαστάσεων, διασώζει ακέραιη την αρετή του αυτή.

   Από τα θέματα που ξαναγυρίζουν πιο συχνά κάτω από το πινέλο ή το κοντύλι του, επειδή αυτά έχουν την ικανότητα να εκφράζουν την εντελώς ατομική του αισθαντικότητα, είναι εύκολο να ξεχωρίσουμε, καθαρά σχηματι σμένους σήμερα, δύο κύκλους.
   Του ενός, κεντρικό μοτίβο είναι το νησί, πιο συγκεκριμένα η Ύδρα. 
   Η πλαστική ιδιορρυθμία του τοπίου που συγκεντρώνει - όλα όσα θα λέγαμε- χαρακτηριστικά ελληνικά στοιχεία. Η θέρμη του ήλιου και το βουητό του ανέμου αναδίνονται, θαρρείς..                                                                        
   Μερικά σκληρά βράχια δίνουνε την αίσθηση της αιωνιότητας, ένας φράχτης καμωμένος από λίγες χτιστές πέτρες, κατήφοροι με σκαλοπάτια που χάνονται πάντοτε σε μια στροφή, κακτοειδή φυτά ή κλωνάρια συκιάς που ξεπερνούν ένα μαντρότοιχο. 
   Πόρτες, παράθυρα, στέγες. Ένα λαγήνι. Ένας χαρταετός.  Δοσμένα  με μια μέθοδο λιγότερο ή περισσότερο ελλειπτική, με γραμμές που διασταυρώνονται, τρίγωνα που διεισδύουνε το ένα μέσα στο άλλο.
   Παρουσιάζονται οι εσωτερικές αυλές με τα παιδιά και τα ζώα, τα σπίτια με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία τους, οι κλειστοί κήποι και τα κορίτσια που κοιτάζουν παράξενα.
   Με τον ίδιο τρόπο εκφράζεται και στο κλειστό χώρο, αγκαλιάζει το δωμάτιο, τα εσωτερικά των μαγαζιών, τις νεκρές φύσεις.
   Με μια οξύτητα που, όταν το καλεί η ανάγκη, ξέρει να παραμορφώνει ό,τι αγγίζει έτσι ώστε να το ξαναοδηγεί στη βαθύτερη του αλήθεια.
   Όπως και να τα δούμε, τα έργα αυτά, με την ατμόσφαιρα που δημιουργούν, μας πάνε σ' ένα επίπεδο υψηλά τοποθετημένο πάνω από τη συμβατική αντίληψη της ζωής, εκεί που τα πράγματα λάμπουν σε μια δεύτερη κατάσταση, πιο αληθινή. 
   Η πραγματικότητα υπάρχει με το ποιητικό της μυστήριο.  Είναι ένα μυστήριο φωτεινό, γνώριμο, που το ξαναβρίσκουμε με ανακούφιση γιατί είναι δικό μας, είναι το μεσημβρινό μυστήριο, αυτό που αναπηδά κάτω από τον κάθετο ήλιο τα μεσημέρια.
 
 Περιγραφές - αποσπάσματα  Οδ. Ελύτη


Scholeio.com

Ρήσεις, "Παν Μέτρον Άριστον"



Γνώση περί Μέτρου 

Ανίη και πολύς ύπνος   -η υπερβολική 
ανάπαυση καταντά ανία  
Όμηρος

Η επιτυχία συνοδεύει την υπερβολή 
και όχι την μετριοπάθεια  
Οσ. Ουάϊλντ 

Η πολλή λογική ίσως οδηγεί στην τρέλα 

και το πιο τρελό είναι να βλέπεις τη ζωή 
όπως είναι κι όχι όπως θα'πρεπε να είναι  
Θερβάντες

Η υπερβολή και της πιο αθώας ευχαρίστησης, είναι εγκληματική  

Αρχύτας 

Η υπερβολή της αυστηρότητας γεννά το μίσος, η υπερβολή της επιείκειας αδυνατίζει την
 εξουσία  Σααντί 

Και ο πιο καλοδεχούμενος ξένος γίνεται βαρετός, όταν μένει πολύ καιρό σε ένα σπίτι.
Η υπερβολική φιλοτιμία είναι αυτοκτονία
Δάντης

Η υπερβολική ελευθερία φαίνεται πως μεταβάλλεται σε υπερβολική δουλεία  

Πλάτωνας 

Η υπερβολική ευγένεια κουράζει   
Ουγκώ 


Παν το πολύ τη φύσει πολέμιον -Κάθε υπερβολικό πράγμα η φύση δεν το ανέχεται-  
Ιπποκράτης 

Πάρα πολύ ευαισθησία δημιουργεί δυστυχία. Πάρα πολύ αναισθησία δημιουργεί έγκλημα
Ταλλεϋράνδος 

Το να μιλάς συνέχεια με υπερβολές έχει χάρη μόνο όταν μιλάς για έρωτα 
Στην ευεργεσία δεν υπάρχει υπερβολή  

Φράνσις Μπέικον 

Τίποτα δεν θεωρείται πιο υπερβολικό από τη γυμνή αλήθεια  

Τζόζεφ Κόνραντ 

Το ίδιο υποφέρουν αυτοί που παρατρώνε, όπως και εκείνοι που παραμένουν νηστικοί  
Σαίξπηρ

Το σωστό (το κανονικό) περισσότερο βρίσκεται μέσα στην έλλειψη, παρά στην υπερβολή 
Ισοκράτης 


Αγάπα το γείτονά σου, αλλά μη γκρεμίζεις και τον φράχτη
Έμερσον

Αντιρρήσεις, επικρίσεις, εμπαιγμοί, ανώδυνες καχυποψίες, είναι δείγματα υγείας.  Ο,τιδήποτε ξεπερνά τα όρια, ανήκει στη δικαιοδοσία της παθολογίας  

Νίτσε

Για όλα πρέπει να διατηρήσουμε το μέτρο, ακόμη και στη σεμνότητα  

Αν. Φρανς

Ένας σοφός βλέπει όσο πρέπει, όχι όσο μπορεί    

Ντε Μονταίν Μισέλ 

Η δυστυχία στον κόσμο υπάρχει, γιατί κάποιος κάνει παραπάνω απ' όσα πρέπει να κάνει  
Σοφία των Μαορί

Η ολοκληρωτική αποχή είναι πιο δύσκολη από την απόλυτη τήρηση του μέτρου   
Άγιος Αυγουστίνος.

Κάθε άνθρωπος φέρεται ανόητα για τουλάχιστον πέντε λεπτά κάθε μέρα. Σοφία είναι να μην ξεπερνάς αυτά τα πέντε λεπτά    
Ε. Χάμπαρντ 

Και γυμνασίων χρήση να κάμεις με μέτρο

Πυθαγόρας 

Κακόν το μη έχειν, κακόν δε το έχειν πλείστα  (Κακό είναι να μην έχεις, αλλά επίσης κακό 
είναι να έχεις πάρα πολλά)  
Μένανδρος

Κανείς δεν πρέπει να υπερβαίνει το μέτρο, ούτε στους κόπους ούτε στο φαγητό  

Πυθαγόρας 

Μεταξύ ασωτίας και στερήσεως υπάρχει η οικονομία  
Μπαλζάκ 

Μέτρο του λόγου είναι όχι ο ρήτορας, αλλά ο ακροατής  

Πλάτων 

Μέτρον άριστον  

Κλεόβουλος 

Μέτρω χρω  (Να κάνεις κάθε τι με μέτρο)  
Πιττακός 

Μη  τείκειν άγαν  -Να μην το παρακάνεις-  

Βίας

Μηδέν άγαν (Να αποφεύγονται οι υπερβολές)  

Αρχαίο ελληνικό γνωμικό 

Ο σοφός αρνείται την υπερβολή, την επίδειξη και την υπεροψία  

Λάο Τσι 

Ουκ εν τω πολλώ το ευ  (Το καλό δεν βρίσκεται στην ποσότητα)

Παν μέτρον άριστον
Κλεόβουλος  

Πρέπει να προσέχουμε εκείνο που είναι σύμφωνο με το μέτρο

Υπάρχει πάντα ένα όριο, που πέρα απ’ αυτό η υπομονή παύει να είναι αρετή  
Μπαρκέ

Η διαφήμιση έχει εκμηδενίσει τη δύναμη ακόμα και των πιο ισχυρών επιθέτων   
Πωλ Βαλερύ 

Scholeio.com

Οι πολιτικοί υπόσχονται να χτίσουν γέφυρες εκεί που δεν υπάρχουν ποτάμια... Ρήσεις





Για τους Αθηναίους ο έρωτας  για την πατρίδα και την ελευθερία δεν ήταν ένστικτο τυφλό, αλλά ένα αίσθημα φωτισμένο και  θεμελιωμένο στην αίσθηση του  ωραίου προς όλα, με το οποίο ο  ουρανός πλουσιοπάροχα τους  προίκισε.
Σατωμπριάν

  • Αν δεν σου αρέσει η Κυβέρνηση, φταις και συ γι' αυτό.
  • Όποιος εξαπατά έναν άνθρωπο λέγεται απατεώνας, όποιος εξαπατά έναν λαό λέγεται πολιτικός.
  • Μην πεις ποτέ «βλάκα» κάποιο πρόσωπο της εξουσίας. 
  • Κινδυνεύεις να καταδικαστείς για τρία αδικήματα. 

  1. Για προσβολή προσωπικότητας,
  2. Για περιύβριση αρχής και
  3. Για αποκάλυψη κρατικού μυστικού.
Ανώνυμος
Τα μεγαλύτερα ψέματα λέγονται ύστερα από το κυνήγι, κατά τη διάρκεια του πολέμου και πριν από τις εκλογές.
Bismarck

Αν οι εκλογές μπορούσαν να αλλάξουν την πραγματικότητα  θα ήταν παράνομες.

Emma Goldman

Πολιτική είναι η ευγενής τέχνη του να παίρνεις τις ψήφους των φτωχών και να κάνεις προεκλογικές εκστρατείες με τα λεφτά των πλουσίων, υποσχόμενος στους μεν ότι θα τους προστατέψεις από τους δε.

Oscar Ameringe

Αν ένας πολιτικός ανακάλυπτε ότι στην περιοχή του ψηφίζουν κανίβαλοι 
δεν θα... είχε κανένα ενδοιασμό να τους υποσχεθεί ιεραποστόλους για δείπνο."
Henry Menken

Αγωνίστηκα μια ολόκληρη ζωή για να φτιάξω έναν κόσμο στον οποίο δεν θα ήθελα ποτέ να ζήσω.
Jean Paul Sartre

Οι κυβερνήσεις είναι σαν τις πάνες των μωρών.  Χρειάζονται συχνή αλλαγή και μάλιστα για τον ίδιο λόγο.
Ανώνυμος
Παρ' όλα τα παραπάνω πρέπει να ψηφίζουμε. Γιατί οι κακοί πολιτικοί εκλέγονται από τους καλούς πολίτες που δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν.
George Nathan
Οι πολιτικοί είναι παντού οι ίδιοι. Υπόσχονται να χτίσουν γέφυρες ακόμη και εκεί πουδεν υπάρχουν ποτάμια.


Νικήτα Χρουστσώφ
Η εξουσία διαφθείρει. Αυτό είναι το τίμημα της εξουσίας.  
Φαίνεται όμως, πως τα οφέλη από την άσκηση της εξουσίας  

είναι τόσο πολλά, που κανένας δεν υπολογίζει το τίμημα.


Friedman
Γνωρίζει δώδεκα τρόπους να προσπορίζεται χρήματα,  εκ των οποίων ο τιμιότερος είναι η κλοπή.
Ροΐδης (για διατελέσαντα υπουργό)

Η Ελλάδα μοιάζει με βιβλιοθήκη.  Στα πιο ψηλά ράφια βάζουμε τα πιο άχρηστα βιβλία.
Αθανάσιος Κανελλόπουλος

Οι εκλογές γίνονται για να δούμε αν είναι σωστές  οι δημοσκοπήσεις.

Robert Oren

Όλοι θα θέλαμε να ψηφίσουμε τον καλλίτερο, αλλά δυστυχώς δεν είναι ποτέ υποψήφιος.


Frank McKinney
Όταν ένας πολιτικός φεύγει από άλλο κόμμα και έρχεται στο δικό μας έχουμε διεύρυνση.


Όταν ένας πολιτικός φεύγει από το δικό μας κόμμα και πάει σε άλλο έχουμε προδοσία, αποστασία κ.λ.π.
Μικρό Κομματικό Λεξικό


Scholeio.com

Πλατωνικός Κώδικας, Κρυμμένα Μηνύματα




Το δέος και η ομορφιά που αισθανόμαστε ως 
προς τη φύση, λέει και ο Πλάτων, δείχνει ότι είναι θεία
  Ένας ιστορικός της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ ο Dr Jay Kennedy έχει σπάσει  τον «Πλατωνικό Κώδικα» – τα από καιρό αμφισβητούμενα μυστικά μηνύματα κρυμμένα στα γραπτά του μεγάλου φιλοσόφου.
    Ο Πλάτων και το έργο του ίδρυσαν τον δυτικό πολιτισμό και τις επιστήμες. 
   Τα ευρήματα ο Dr Jay Kennedy θα αλλάξουν ριζικά την ιστορία των απαρχών της δυτικής σκέψης.

   «Τα βιβλία του Πλάτωνα έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ίδρυση του Δυτικό Πολιτισμού, αλλά είναι μυστηριώδη και καταλήγουν με γρίφους,» εξηγεί ο Δρ Kennedy, στην Σχολή του Μάντσεστερ των Βιοεπιστημών.

   «Στην αρχαιότητα, πολλοί από τους οπαδούς του είπαν ότι τα βιβλία του περιείχαν κρυμμένα επίπεδα εννοιών και μυστικούς κώδικες, αλλά και αυτό απορρίφθηκε από τους σύγχρονους μελετητές, οι οποίοι δεν μπορούσαν να τα εξηγήσουν.

   «Είναι μια μακρά και συναρπαστική ιστορία, αλλά βασικά εγώ έσπασα τον κωδικό. Έχω δείξει αυστηρά ότι τα βιβλία περιέχουν κώδικες και σύμβολα και ότι η διαλεύκανση αυτών αποκαλύπτει την κρυμμένη φιλοσοφία του Πλάτωνα. Αυτή είναι μια αληθινή ανακάλυψη όχι, απλά επανερμηνεία.» Αυτό θα μετατρέψει τις αρχές της ιστορίας της δυτικής σκέψης, και ειδικά την ιστορία της αρχαίας επιστήμης, τα μαθηματικά, την μουσική, και τη φιλοσοφία.

   Ο Δρ Kennedy, του οποίου τα πορίσματα έχουν δημοσιευθεί στην έγκειρη Αμερικανική εφημερίδα Apeiron, αποκαλύπτει ότι ο Πλάτων χρησιμοποίησε μια μορφοδιάταξη των συμβόλων, που κληρονόμησε από τους αρχαίους οπαδούς του Πυθαγόρα, για να δώσει στα βιβλία του μια μουσική δομή.

   Έναν αιώνα νωρίτερα, ο Πυθαγόρας είχε διακηρύξει ότι οι πλανήτες και τα αστέρια παράγουν μια μη ακουστή μουσική, μια «αρμονία των σφαιρών». Ο Πλάτων μιμούνταν αυτήν τήν κρυφή μουσική στα βιβλία του.


   Οι κρυμμένοι κωδικοί δείχνουν ότι ο Πλάτωνας, προκατέλαβε την Επιστημονική Επανάσταση 2.000 χρόνια πριν από τον Ισαάκ Νεύτωνα, ανακαλύπτοντας την σημαντικότερη ιδέα – το βιβλίο της φύσης είναι γραμμένο στη γλώσσα των μαθηματικών.


   Τα αποκωδικοποιημένα μηνύματα επίσης αποκαλύπτουν έναν εκπληκτικό τρόπο για να ενώσει την επιστήμη και τη θρησκεία. Το δέος και η ομορφιά που αισθανόμαστε ως προς τη φύση, λέει και ο Πλάτων, δείχνει ότι είναι θεία. Ανακαλύπτοντας την επιστημονική τάξη της φύσεως πλησιάζει όλο και πιο κοντά στο Θεό. Αυτό θα μπορούσε να μετατρέψει τους πολέμους του σημερινού πολιτισμού μεταξύ επιστήμης και θρησκείας.



   Ο Δρ Kennedy πέρασε πέντε χρόνια μελετώντας οσα γράφει ο Πλάτωνας και διαπίστωσε ότι στην γνωστή του εργασία “Δημοκρατία” τοποθέτησε ομάδες λέξεων που σχετίζονται με τη μουσική μετά από κάθε δωδέκατο του κειμένου – σε ένα δωδέκατο, δύο δωδέκατα, κ.λπ. 

   Αυτή η τακτική προτύπου εκπροσώπησε την δώδεκα νότες της ελληνικής μουσικής κλίμακας. Μερικές σημειώσεις ήταν αρμονικές, άλλες παράφωνες. 


   Στις τοποθεσίες με τις αρμονικές νότες περιέγραψε τους ήχους που σχετίζονται με την αγάπη ή το γέλιο, ενώ οι θέσεις με τις παράφωνες νότες έχουν σημανθεί με στριγκούς ήχους ή τον πόλεμο ή τον θάνατο. Αυτός ο μουσικός κώδικας ήταν το κλειδί για την αποκρυπτογράφηση σε όλο το συμβολικό σύστημα του Πλάτωνα.


   Ο Δρ Kennedy, ένας ερευνητής στο Κέντρο Ιστορίας της Επιστήμης, Τεχνολογίας και Ιατρικής, λέει: «Όπως διαβάζουμε τα  βιβλία του, τα συναισθήματά μας, ακολουθούν τα σκαμπανεβάσματα της μουσικής κλίμακας. Ο Πλάτωνας παίζει τους αναγνώστες του, όπως τα μουσικά όργανα.»


   Ωστόσο ο Πλάτων δεν σχεδίασε την κρυπτογράφησή του για διασκέδαση – ήταν για τη δική του ασφάλεια. Οι ιδέες του Πλάτωνα ήταν μια επικίνδυνη απειλή για την Ελληνική εθνική θρησκεία. 


   Είπε ότι οι μαθηματικοί νόμοι και όχι οι Θεοί ελέγχουν το σύμπαν. 

Ο δάσκαλος του Πλάτωνα ο Σωκράτης, είχε εκτελεσθεί για αίρεση, ο Πυθαγόρας τα έγγραφα του οποίου αγόρασε και μελετούσε κυνηγήθηκε και θανατώθηκε, είχε πάρει το μάθημα του και δεν επιθυμούσε να καταλήξει νεκρός.

   Η Μυστικότητα ήταν κάτι το φυσιολογικό κατά την αρχαιότητα, ειδικά για εσωτερικές και θρησκευτικές γνώσεις, αλλά ειδικά για τον Πλάτωνα ήταν ζήτημα ζωής και θανάτου. Η κωδικοποίηση των ιδεών, ήταν ο μόνος τρόπος για να είναι ασφαλής.
____________ Semely Lomax

Scholeio.com

Ντιμίτροφ, Κανείς δεν μπορεί ν' αλλάξει την Ελληνική καταγωγή του Αλέξανδρου




Βούλγαρος καθηγητής ιστορίας, Μπότζινταρ Ντιμίτροφ :

«Κανένας κόπανος μετά απο 2.400 χρόνια δεν μπορεί να αλλάξει την ελληνική καταγωγή του Αλέξανδρου»! 

Σε συνέντευξή του στο κανάλι των Σκοπίων ο Βούλγαρος καθηγητής ιστορίας, Μπότζινταρ Ντιμίτροφ- Божидар Димитров, απάντησε σε ορισμένες ενδιαφέρουσες ερωτήσεις του νοτιοσλάβου -των Σκοπίων -δημοσιογράφου Μάριαν Νικολόφσκι. 

Διανθίζουμε μερικές από αυτές, όπως τις παρουσιάζει το βουλγαρικό πρακτορείο Φόκους: 

Ερώτηση: Κάθε δημόσια εμφάνισή σας σχετικά με τα Σκόπια προκαλεί σάλο. Γιατί προκαλείτε το "Μακεδονικό Έθνος"; 
Ντιμίτροφ: Ποτέ δεν αποκάλεσα ‘μακεδονικό έθνος’, ούτε σε πολιτικούς, ούτε σε «ιστορικούς» και σε δημοσιογράφους. Είναι διασκεδαστικό να αντικρούω αυτές της ανοησίες. 
Ερώτηση: Πως μπορείτε να καθορίσετε το «μακεδονικό έθνος» και τον «μακεδονικό λαό»; 
Ντιμίτροφ: Η απόφαση της Κομιντέρν το 1934 αναφέρει ότι βουλγαρικός λαός ζούσε στο βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας και συνέχιζε να ζει στην κομμουνιστική Γιουγκοσλαβία μετά το 1944. 
Η ιδέα του ‘Μακεδονισμού’ ήταν του Σέρβου πολιτικού Στ. Νοβάκοβιτς από το 1889 που κυνικά έγραψε: «Κάθε προσπάθεια των Βουλγάρων της Μακεδονίας να ενωθούν με τη Βουλγαρία έχει αποτύχει. 
Έτσι, αφήστε τους να δημιουργήσουν την αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα άλλο έθνος εκτός της Βουλγαρίας και της Σερβίας. Έτσι θα αποκοπούν από το βουλγαρικό έθνος και θα δημιουργήσουν ένα άλλο, μικρότερο και αδύναμο, εύκολο στην υποδούλωση. 

Ερώτηση: Υπάρχουν Σκοπιανοί στη Βουλγαρία; 
Ντιμίτροφ: Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή περίπου 5.000 άτομα.
Ερώτηση: Τι φοβάται η Βουλγαρία για να την αναγνωρίσει ως μειονότητα; 
Ντιμίτροφ: Ποιος ηλίθιος σας είπε ότι η Βουλγαρία δεν την αναγνωρίζει ως μειονότητα; 

Ερώτηση: Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν Βούλγαρος, Έλληνας ή Σλάβος-‘Μακεδόνας’; 
Ντιμίτροφ: Το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης είναι ένα θεμελιώδες δικαίωμα σε μια δημοκρατία. Ο Μέγας Αλέξανδρος και ο πατέρας του, ο Φίλιππος της Μακεδονίας, παρουσιάζονται στις δημόσιες εμφανίσεις τους ως Έλληνες. 
Η πολιτική τους φιλοδοξία ήταν να δημιουργήσουν ένα τεράστιο ελληνικό κράτος.  Κανείς Κόπανος* δεν μπορεί μετά από 2.400 χρόνια να τους δώσει άλλη ταυτότητα.
Η αλλαγή της εθνικής ταυτότητας των νεκρών, όπως του βασιλιά Σαμουήλ ή του Γκότσε Ντέλτσεφ είναι ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα του μακεδονισμού, αφού οι άνθρωποι είναι νεκροί και δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.  
Στον πολιτισμένο κόσμο αυτή η πρακτική ονομάζεται Λεηλασία. Στους στρατούς όλου του κόσμου η Λεηλασία τιμωρείται με θάνατο. 

Ερώτηση: Ο τσάρος Σαμουήλ ήταν Βούλγαρος; 
Ντιμίτροφ: Εκείνη την εποχή οι Βούλγαροι είχαν έναν ισχυρό άνδρα που ονομάζονταν «Σαμουήλ», έτσι γράφει σερβικό χειρόγραφο του 12ου αιώνα. 
Σε βυζαντινά, αραβικά, αρμενικά και λατινικά χειρόγραφα για την εποχή του Σαμούλ αναγράφεται ως Σαμουήλ τσάρος-βασιλιάς της Βουλγαρίας που διαχειρίζεται το βασίλειο της Βουλγαρίας. 
Στην μακεδονική πόλη Μοναστήρι, σε αρχαιολογικές ανασκαφές βρέθηκε μια επιγραφή που γράφει «στον τσάρο Ιβάν Βλαντισλάβ αυτοκράτορα των Βουλγάρων που έκτισε το φρούριο στη Μπίτολα για να σώσει τις ζωές των Βουλγάρων» 
Ο Ιβάν Βλαντισλάβ ήταν ανηψιός του Σαμουήλ. Εγώ προσφέρω ένα εκατομμύριο σε όποιον βρει αρχαίο κείμενο που να γράφει ο Σαμουήλ ήταν Σλάβος-«Μακεδόνας».

Scholeio.com

Πυθαγόρας, Έτσι Φθάνεις στην Απόκτηση της Σοφίας


       Η Τετρακτύς αποτελεί την ουσία της διδασκαλίας και το ιερό σύμβολο των  Πυθαγορείων.  Αποτελείται από τους δέκα πρώτους αριθμούς (1-10) τοποθετημένους
σε τέσσερις σειρές (ένας στην πρώτη σειρά, δύο στην δεύτερη, τρεις στην τρίτη και τέσσερις στην τέταρτη σειρά) όπως και στην εικόνα φαίνεται.

Νεοπλατωνική φιλοσοφία 2ο, Ιάμβλιχος


Σηματοδοτήσει μια καινοτόμα χρονική περίοδο στη σκέψη και τις ιδέες κατά την περίοδο της Ύστερης Αρχαιότητας  3ος-6ος αιώνας, ο όρος νεοπλατωνισμός και χρησιμοποιείται από την ιστορία της φιλοσοφίας. 

 Αποτελεί μεταφυσική, ηθική και μυστικιστική φιλοσοφική σχολή 
και γι αυτόν τον λόγο κατέχει,  ανάμεσα στα άλλα, κεντρικό 
ρόλο στην ιστορία των θρησκειών και του αποκρυφισμού.   Σχηματίζεται και μορφοποιείται, στην Αλεξάνδρεια κατά τον 3ο αιώνα από τον φιλόσοφο Αμμώνιο, τον επικαλούμενο Σακκά, που δίδασκε εκεί.   Σημαντικοί μαθητές του υπήρξαν ο Ωριγένης (διάφορος από τον ομώνυμο χριστιανό συγγραφέα), ο Ερέννιος και ο Λογγίνος, αλλά την περαιτέρω ανάπτυξη, συστηματοποίηση και διάδοση της κίνησης αυτής πραγματοποίησε ο μαθητής του Πλωτίνος 204-270. 



Βασικές αρχές του νεοπλατωνισμού 
   Υπέρτατη οντολογική αρχή είναι το «Εν» (το Μοναδικό), που τοποθετείται υπεράνω ύπαρξης όπου και καλείται «υπερούσιον». Από το «υπερούσιον Εν» απορρέουν διαδοχικά μέσω υπερχείλισης της ουσίας του ο Νους, δηλαδή ο νοητός κόσμος των ιδεών, και η Ψυχή. 

   Η τελευταία, παρόμοια με τον στωικό Λόγο, εμπλέκεται με την προϋπάρχουσα, αδιαμόρφωτη πρωταρχική ύλη και δίνει έτσι μορφή στον αισθητό φυσικό κόσμο, την κατώτερη υπόσταση της πραγματικότητας. 

   Επομένως σε κάθε φυσικό σώμα εμπεριέχεται ένα απειροελάχιστο τμήμα της Ψυχής, η ατομική ψυχή του, η οποία συντηρεί τη μορφή του με βάση τα πρότυπα που παρέχουν οι ιδέες του Νου.

   Τα τέσσερα προαναφερθέντα μεταφυσικά επίπεδα, αν και σαφώς προσανατολισμένα από το ανώτερο (το Εν) στο κατώτερο (τον φυσικό κόσμο), είναι αλληλένδετα και δεν υπάρχουν "κοσμικά χάσματα" μεταξύ τους. 

   Η δημιουργία του κόσμου δεν είναι μία στιγμιαία πράξη αλλά κατά κάποιον τρόπο συμβαίνει συνεχώς, με κάθε οντολογική υπόσταση να υποστηρίζει διαρκώς την ύπαρξη των κατωτέρων της.

   Ηθικός προορισμός του Ανθρώπου είναι η επανύψωση της έκπτωτης ατομικής ψυχής του στην αρχική της αφετηρία, δηλαδή η ένωσή της με το αρχικό Εν, μέσω μυστικιστικής έκστασης. Όμως βασική προϋπόθεση για την εκπλήρωση της επανασύνδεσης αυτής είναι η  «κάθαρση» που επιτυγχάνεται με τον ενάρετο βίο.


   Αξιοσημείωτη επίσης είναι η αντίληψη του Ιάμβλιχου και του Πρόκλου σύμφωνα  με την οποία η «κίνηση του κόσμου» τελείται κατά «τριαδικό» εξελικτικό σχήμα με πρώτη φάση τη «μονή», δεύτερη την «πρόοδο» και τρίτη την «επαναφορά» ή «επιστροφή». 

   Η εν λόγω κίνηση αφορούσε τη διαδοχική απορροή υποστάσεων της πραγματικότητας από το Εν (η πρόοδος) και την αντίστροφη εγγενή τάση που παρουσιάζουν οι υποδεέστερες υποστάσεις να επιστρέψουν στην πηγή τους (η επαναφορά). 

   Η επαναφορά αποτελεί και την αιτία της ανάγκης της ατομικής ανθρώπινη ψυχής για ύψωση και υπέρβαση του φυσικού κόσμου, της κατώτατης υπόστασης. Σ
υνθέτουν και οδηγούν με τις διδασκαλίες του Πυθαγόρα, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και των Μυστηρίων σε ένα ενιαίο σύστημα, αναζωογονώντας την ψυχή του ελληνορωμαϊκου κόσμου που έβλεπαν να βυθίζεται γοργά στην πνευματική και την ηθική παρακμή.

   Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η διδασκαλία τους διαδόθηκε στη Ρώμη και άλλες ρωμαϊκές μητροπόλεις, διαμορφώνοντας τρεις ιδιαίτερες σχολές: την Αλεξανδρινή, όπου διακρίνονται κυρίως ο Πλωτίνος  και ο Πορφύριος

την Αθηναϊκή, με κύριο εκπρόσωπο τον Πρόκλο και τη Συριακή, με κορυφαίο τον Ιάμβλιχο. 

 
   Συριακή σχολή

Ιάμβλιχος,  

Νεοπλατωνικός φιλόσοφος, Μαθητής του Πλωτίνου, από τον οποίον επηρεάζεται όσον αφορά τις μυστικιστικές αντιλήψεις. Αρκετοί τον θεωρούν και μαθητή του Πορφύριου (αν και αυτό έχει αμφισβητειθεί από πολλούς), με τον οποίο είναι γεγονός ότι είχε αρκετές διαφωνίες κάνοντας τον Πορφύριο να γράψει την επιστολή «Η προς τον Ανέβω», στην οποία καταδικάζει δριμύτατα την θεουργία του Ιαμβλίχου.   
Στην επιστολή αυτή απαντά ο Ιάμβλιχος με το έργο «Περί των Αιγυπτίων Μυστηρίων». 
Γεννιέται στη Χαλκίδα Κοίλης Συρίας το 250,  από επιφανή οικογένεια. Μαθήτευσε πολλά χρόνια στην Απάμεια, όπου αργότερα εικάζεται ότι άνοιξε και την δική του σχολή,  και συνέχισε την εκπαίδευσή του στην νεοπλατωνική σχολή της Συρίας. Πεθαίνει το 330.

Πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη της ιεροπραξίας. Η βοήθεια του θεού είναι καταλυτική για την ανέλιξη του ανθρώπου. Θεωρούσε ότι οι διάφοροι τρόποι λατρείας στις ιερουργίες εξαγνίζουν το θείο κομμάτι που βρίσκεται ήδη μέσα μας και μας απελευθερώνει από τα αμαρτήματα μας, καθιστώντας μας με αυτόν τον τρόπο φιλικούς προς τις ανώτερες φύσεις. 

Οι θεοί λοιπόν συσχετίζονται μόνο με αγαθούς ανθρώπους που είναι εξαγνισμένοι διά της ιερατικής τέχνης, προστατεύοντας τους συγχρόνως από τα πάθη και κάθε είδους δεινών. 
Άλλα έργα του είναι τα: «Βίος Πυθαγορίου», «Περί μυστηρίων», «Λόγοι προτρεπτικοί εις φιλοσοφίαν», και «Τα θεολογούμενα της αριθμητικής» με το οποίο θέλησε να ξαναδώσει έμφαση στην αριθμολογία του Πυθαγόρα. Σχεδόν θεοποίησε τους αριθμούς καθώς τους θεωρούσε την ψυχή του κόσμου.

   Οι τρεις κόσμοι του Ιάμβλιχου

Η κοσμοθεωρία του δημιουργεί την ύπαρξη 3 κόσμων: του ορατού (ή αισθητού) που είναι ο κατώτερος, του νοερού ο οποίος θεωρείται ο ενδιάμεσος κόσμος και του νοητού ο οποίος είναι ο ανώτερος. Σύμφωνα λοιπόν με αυτόν τον διαχωρισμό υπάρχουν ξεχωριστοί τύποι θυσιών που αφορούν τα διάφορα είδη που ζουν στον κάθε κόσμο. 

Αναφέρει την ύπαρξη πολλών ενδιάμεσων όντων μεταξύ του Ενός και του κόσμου. Υπάρχουν ουράνιοι, υπερουράνιοι, φυσικοί, αέριοι, υδάτινοι θεοί, δαίμονες, ήρωες και άχραντες- αμόλυντες ψυχές. Όλα τα πράγματα είναι γεμάτα από αυτούς και όπως ακριβώς οι ακτίνες του ηλίου αγγίζουν τα πάντα εξωτερικά, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο κι οι θεοί φωτίζουν οτιδήποτε μετέχει σε αυτούς με κάποιο τρόπο. 
Έτσι κάποια μέρη , αγάλματα κλπ θεωρούνται ιερά. Έχει λεχθεί ότι ο Ιάμβλιχος έχει συγγράψει ένα έργο το «Περί αγαλμάτων», το οποίο όμως έχει χαθεί όπου ανέλυε τη σωστή κατασκευή αγαλμάτων. «Τα αγάλματα που απεικονίζουν θεούς κατασκευάζονται από μυημένους καλλιτέχνες και με την εποπτεία ιερέων της αντίστοιχης θεότητας. Αποτυπώνουν τη μυστηριακή γλώσσα του σώματος η οποία μετέδιδε πληροφορίες κατευθείαν στο υποσυνείδητο εκείνου που έβλεπε το άγαλμα και προκαλούσε στην ψυχή αγαλλίαση». Με αυτόν λοιπόν τον τρόπο στο άγαλμα εμπεριέχεται η νοητή φύση του θεού.

Όλοι οι θεοί είναι αγαθοί και εξ’ ου και είναι υπαίτιοι αγαθών. Η απελευθέρωση των ψυχών επομένως επιτυγχάνεται μέσω των υπερουράνιων θεών σε άμεση σχέση με την ενάρετη ζωή που οφείλουμε να βιώνουμε. 
 Από το Εν κι Αγαθό ( το οποίο είναι ακίνητο, πρωταρχικό και αυτοπάτορας) ο Ιάμβλιχος θεωρεί ότι προέρχεται κι ο Νους. Μέσω αυτού ο άνθρωπος συνδέεται αρχικά με τις θείες οντότητες.

 Ο νους, ο όποιος προέρχεται από την Μονάδα, στρέφεται συνεχώς προς αυτήν και συνυπάρχει πάντοτε με τους θεούς. Αυτός λοιπόν είναι που γνωρίζει την αντιστοιχία των συμβόλων τα οποία χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε ώστε να τους επικαλεσθούμε. 
 Οι θεοί επίσης χρησιμοποιούν τους δαίμονες για να μας αποκαλύψουν την βούλησή τους μέσα από φυσικά σημάδια. Στο κάθε έθνος , όπως και στο κάθε ιερό κληρώνεται ένας θεός προστάτης. Δεν θα μπορούσε να είναι βέβαια διαφορετικά και για τον άνθρωπο, όπου η κάθε ενσαρκωμένη ψυχή έχει τον δικό της προστάτη δαίμονα. Αν καταφέρουμε μέσω της ιερουργίας να μας παρουσιαστεί ο οικείος μας δαίμονας, τότε αυτός, μεταξύ άλλων, θα μας αποκαλύψει το όνομα του, την λατρεία του , καθώς και τον σωστό τρόπο ώστε να τον επικαλούμαστε κάθε φορά που το επιθυμούμε. 
 Ο δαίμονας που μας προστατεύει (αλλά και μας ελέγχει) μπορεί να υποχωρήσει ή να μπει στην υπηρεσία ενός θεού, ο οποίος μέσω της θεουργίας γίνεται ο επόπτης μας. Δυστυχώς όμως η πλειοψηφία των ανθρώπων παραμένει υποταγμένη στις πέντε αισθήσεις, εξ’ ου κι υποταγμένη στο πεπρωμένο που της επιφυλάσσει η Ειμαρμένη. 
Αλλά κάποιοι καταφέρνουν να ξεφύγουν από τα δεσμά της Μοίρας χρησιμοποιώντας την βοήθεια των θεών ή των δαιμόνων. Πάντως οι θεουργοί δεν ενοχλούν τις θείες οντότητες για ασήμαντα πράγματα ή για την προσωπική τους περιέργεια- διασκέδαση, αλλά για την κάθαρση της ψυχής και τη λύτρωση.

Το πόσο οι θεοί ενδιαφέρονται για εμάς φαίνεται έντονα στα μαντεία, όπως παραδείγματος χάριν στα Ασκληπιεία. Η θεία πρόγνωση είναι αγαθοειδής. Η ανθρώπινη ψυχή έχει διπλή ζωή: μία μαζί με το σώμα και μία ξεχωριστή από αυτό. Όταν λοιπόν κοιμόμαστε είμαστε εντελώς ελεύθεροι και τότε ακριβώς είναι που η ψυχή μπορεί να κάνει πρόγνωση για το μέλλον μέσω της μαντικής τέχνης που είναι δώρο των θεών.

Ο Ιάμβλιχος εφάρμοσε τον συγκρητισμό και προώθησε έντονα την θεουργία και τον Πλατωνικό μυστικισμό σε συνδυασμό με πολλά πυθαγόρεια δόγματα. Συνδυάζει την κλασσική φιλοσοφία, με τις ανατολικές θρησκείες και την μαγική τελετουργία, έχοντας ως βασικό του στόχο να δημιουργήσει ένα θρησκευτικοφιλοσοφικό σύστημα το οποίο να είναι ικανό να πολεμήσει τον χριστιανισμό που είχε μία ανερχόμενη πορεία.
 Αλλά πάνω από όλα, όπως προείπαμε, μέσα από την θεουργία πίστευε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια άμεση επικοινωνία ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους, ώστε με την βοήθεια των θεών να λυτρωθούμε από την Ειμαρμένη- Μοίρα. 

Μόνο όταν οι θεοί μας αποκαλύπτονται στις τελετουργίες θα μπορέσουμε να τους κατανοήσουμε. Διαφορετικά θα παραμείνουμε εξαρτημένοι της ύλης. Βέβαια ο Ιάμβλιχος δεν καταδικάζει την ύλη ως κάτι κακό. Αντίθετα θεωρεί ότι έχουμε ενσαρκωθεί για να εκπληρώσουμε έναν καθοριστικό ρόλο. Απλά πιστεύει ότι αυτός ο ρόλος μπορεί να εκπληρωθεί μόνο με την λατρεία των θεών και μέσα από τα μυστήρια. 

Η γνώση των θεών συνοδεύεται με μία στροφή προς τον εαυτό και την αυτογνωσία. 

Η συνεχή μάλιστα προσευχή μεγαλώνει την ικανότητα της ψυχής μας να υποδέχεται τους θεούς, αυξάνοντας τον θείο έρωτα και καθιστώντας μας συνομιλητές των θεών! 
Αφού, όπως έχουμε πει η απελευθέρωση των ψυχών επιτυγχάνεται μέσω των υπερουράνιων θεών και την ενάρετη ζωή, οφείλουμε να συνδυάζουμε την προσευχή με την θυσία ώστε να επιτύχουμε την τέλεια ιερατική λειτουργία. 
Εξ’ ου κι αυτός που γνωρίζει την αντιστοιχία των συμβόλων μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ώστε να τους επικαλεσθεί μέσω της εξομοίωσης. Κάποια λοιπόν σύμβολα αντιστοιχούν μεταξύ τους λόγω της ομοιότητας τους. 

Μπορούμε δηλαδή να χρησιμοποιήσουμε λίθους, ζώα (ή ακόμα και μέρη ζώων πχ την καρδιά ενός κόκορα), αρώματα, χρώματα, βότανα, ονόματα, αστρολογικές χρονικές στιγμές ώστε να καταφέρουμε να εξυψωθούμε και να γίνουν άξιοι της προσοχής των θεών. 
Κάποια από αυτά τα σύμβολα επίσης μπορεί να είναι οπτικά, όπως πχ μία εικόνα ή και ηχητικά όπως είναι οι ύμνοι και οι επωδές. Χρησιμοποιούσαν ακόμα και τους αριθμούς. Για παράδειγμα μία τέτοια αντιστοιχία μπορούμε να δούμε με τον αριθμό 60, τον οποίο παίρνουμε από τον κροκόδειλο (που κάνει πάνω κάτω 60 αυγά, τα οποία επωάζονται για περίπου 60 ημέρες), ο οποίος σχετιζόταν με τον ήλιο. 
 Κάτι επίσης άκρως ενδιαφέρον στο οποίο πίστευε ο Ιάμβλιχος ήταν ότι οι θεοί «τοποθετούν κάποια σύμβολα ακόμα και σε κάθε ενσαρκωμένη ψυχή, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι το αγνοούν». 
Και αυτά ακριβώς τα σύμβολα είναι που θα χρησιμοποιήσουν προς όφελος τους οι θεουργοί ώστε να ξαναενωθούν με την Μονάδα. Είναι εξίσου βασικό οι αρχαίες προσευχές, τα ιερά άσυλα και κυρίως τα ονόματα επίκλησης των θεών να διατηρούνται αναλλοίωτα γιατί διαφορετικά χάνουν την αποτελεσματικότητα τους. Καταδίκαζε λοιπόν την συνεχή τάση των ελλήνων για νεωτερισμούς και καινοτομίες.

Υπάρχουν 2 μορφών θυσιών: η μία που απευθύνεται σε ανθρώπους που είναι εντελώς εξαγνισμένοι (πράγμα υπερβολικά σπάνιο) και η άλλη απευθύνεται στις ψυχές η οποίες είναι ακόμα παγιδευμένες από το σώμα. Είναι λοιπόν εντελώς άπρεπο η θυσία να υπερβαίνει τις ικανότητες του ιερέα. Συγχρόνως οι θυσίες πρέπει να είναι αντίστοιχες με τους τόπους διαμονής των θεών. Πρέπει να τιμάς τον κάθε θεό σύμφωνα με την θέση που κατέχει απονέμοντας τα όμοια στα όμοια ώστε να μην προσφέρουμε ανάξιο δώρο. 

Οι βασικοί τύποι θυσιών είναι: 

1) Οι υπερκόσμιοι κι ασώματοι θεοί αποζητούν μόνο νοητικές θυσίες. 
2) Οι ενδιάμεσοι θεοί (χάρις στους οποίους ενώνονται τα εγκόσμια με τα υπερκόσμια) ζητούν τόσο υλικές θυσίες όσο και ασώματες. 
3) Ενώ οι εγκόσμιοι υλικοί θεοί επιθυμούν τις υλικές θυσίες.Ο δημιουργός του σύμπαντος έκανε κάποιες οντότητες να είναι ανεξάρτητες και αυτάρκεις, ενώ κάποιες άλλες είναι υποχρεωμένες να ψάξουν για την τροφή τους. Έτσι μπορούμε να δούμε πχ τους δαίμονες να εξαρτώνται από τους ανθρώπους για την τροφή τους μέσω των θυσιών, ώστε εάν αμελήσουμε να τους τις προσφέρουμε γίνονται αίτιοι κακών και ταραξιών.

Ο Ιάμβλιχος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην θεουργία ως μέσον λύτρωσης του ανθρώπου. Όσοι ακολούθησαν τις διδαχές του τον αποκαλούσαν «θείο» (δηλαδή θεϊκό) και του απέδιδαν θαύματα. Υπήρξε διδάσκαλος πολλών μετέπειτα σημαντικών φιλοσόφων και ανδρών μεταξύ των οποίων ήταν ο Σώπατρος, ο Αιδέσιος, ο Θεόδωρος και ο Μάξιμος ο Εφέσιος, ο οποίος αργότερα μύησε τον αυτοκράτορα Ιουλιανό, τον αποκαλούμενο από τους χριστιανούς ως παραβάτη γιατί επέτρεψε την ανεξιθρησκία και προσπάθησε να διασώσει την αρχαιοελληνική θρησκεία και φιλοσοφία. Η φιλοσοφία του Ιαμβλίχου χαίρει τιμής και γενικής αποδοχής ακόμα και μέχρι τις μέρες μας από πολλούς ακαδημαϊκούς.
_______________________________________     ΕΥ ΠΡΑΤΤΕΙΝ - Ειρήνη Φουρνάρη

Scholeio.com

Μακρυγιάννης, "έτσι φτιάξαμε την Ελλάδα" εικόνα 24


Εικόνα αριθ. 24.  Η Ελλάς Ευγνωμονούσα...  Χειρ Δ. Ζωγράφου, υδατογραφία σε χαρτόνι.

   "Κατά στοχασμόν και υπαγόρευσιν....."   Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας... 
  
Το  ντοκυμαντέρ του Μακρυγιάννη για τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων.
Μια καταγραφή του "μπαρμπα Γιάννη",  μια προσπάθεια να αφήσει ίχνη στους επόμενους οραματιστές πατριώτες... 
Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας...   

εικόνα εικοστή τέταρτη:  
Η Ελλάς Ευγνωμονούσα...

Υπέρτιτλος και Τίτλος.


"Η Ελλάς Ευγνωμονούσα γράφει 
εις την πλάκα της Αθανασίας 
τα ονόματα των αγωνισθέντων υπέρ της  ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ."

  * Οι σημειώσεις είναι του Μακρυγιάννη. Κάθε πίνακας έχει τις δικές του σημειώσεις-περιγραφές, καθώς και "κατάλογο" ονομάτων των αγωνιστών κάθε μάχης, όπως τα κατέγραφε στο μυαλό του και σε σημειώσεις, όταν "ειρήνευε" στο ξαπόσταμά του. Είναι  αυθεντικές και το perasma δεν έχει κάνει καμία διόρθωση ορθογραφική, γραμματικής, ή συντακτικού. 

* Μελέτημα Σπ. Βασιλείου, δημοσιευμένο στα "Ελεύθερα γράμματα" στις 22/3/1946.

   Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, ο ατόφιος αυτό Ρουμελιώτης αγωνιστής του 21, που έμαθε την αλφαβήτα για να προσθέσει ένα ακόμα όπλο στο σελάχι του, θέλοντας ν' αποστομώσει  τους "χαμερπείς" που στρεβλώσανε την ιστορική αλήθεια "εστοχάσθη" να μιλήσει με τη γλώσσα της ζωγραφικής στους αγράμματους συμπολεμιστές του, ακριβώς όπως οι παλιοί εκείνοι τεχνίτες που ιστορούσανε τα Ευαγγέλια και πλάι στο κείμενο ζωγραφίζανε σε μικρογραφίες τα επεισόδια της Γραφής για τον αναλφάβητο αναγνώστη.


οι πίνακες του 
Π. Ζωγράφου - Μακρυγιάννη και τα θέματα

* Σύνολο παραστάσεων: 26
* Σύνολο πινάκων 129 σε 5 σειρές και 4 ανεξάρτητα αντίγραφα
* χρόνος κατασκευής: 1836 - 1839



Κατηγορίες θεμάτων: 3
Κατηγορία Α': Πολεμικά γεγονότα. Πίνακες 21.  Αναφέρονται: 9 στην Α. Στερεά, 3 στην Δ. Στερεά, 2 στην Ήπειρο, 4 στην Πελοπόννησο, 1 στην ναυμαχία του Ναυαρίνου και 2 στην δράση του στόλου.

Κατηγορία Β': Συμβολισμοί. Πίνακες 4. Διασώθηκαν 3. Αναφέρονται: 
  - Ο πρώτος στη άλωση της Πόλης και την υποδούλωση, στους κλέφτες, στον Ρήγα. 
  - Ο δεύτερος, στη Θεία απόφαση για την απελευθέρωση της Ελλάδας, κάτω από την προστασία των μεγάλων Δυνάμεων υπό το σκήπτρο του Όθωνα. 
  - Ο τρίτος, παριστάνει κατάλογο φιλελλήνων και την Ελλάδα στην κορυφή με ένα φτερό γραφίδα στο ένα χέρι και ένα στεφάνι στο άλλο. 
  - Ο τέταρτος, παρίστανε την Ελλάδα ξαπλωμένη με ξέπλεκα μαλλιά και τον Αρμανσμπέργκ να της βγάζει την καρδιά. (Σημείωση: Ο πίνακας αυτός καταστράφηκε από τον ίδιο το ζωγράφο, ίσως από φόβο, και έτσι δεν συμπεριελήφθηκε ποτέ σε κάποια από τις 5 σειρές).

Κατηγορία Γ': Προσωπογραφία του Μακρυγιάννη η οποία μέχρι σήμερα δεν βρέθηκε.

Από τους πίνακες του Π. Ζωγράφου και των παιδιών του, υπάρχουν 60 κομμάτια. Ήτοι: 

 - 2 πλήρεις σειρές από 24 πίνακες, 
 - μία λειψή από 8 κομμάτια και 4 εικόνες εκτός σειράς. 
   Γνήσιοι πίνακες του Π. Ζωγράφου θεωρούνται 8, ζωγραφισμένοι με τέμπερα πάνω σε ξύλο, ανυπόγραφοι και χρησίμευαν μαζί με τους υπόλοιπους της σειράς, ως πρότυπα για την κατασκευή των επομένων 4 σειρών. 
   Οι πίνακες των επομένων 4 σειρών είναι υδατογραφίες πάνω σε χοντρό χαρτόνι και φέρουν υπογραφή Δημ. Ζωγράφος.
Στο Ιστορικό Μουσείο σώζονται 8 εικονογραφίες.

Scholeio.com