Μακρυγιάννης, "έτσι φτιάξαμε την Ελλάδα" εικόνα 10


Εικόνα αριθ. 10   Μάχαι Άργους Κορίνθου και Αγιορίου.  Χειρ  Π. Ζωγράφου, τέμπερα σε ξύλο. (1ο αντίγραφο)



"Κατά στοχασμόν και υπαγόρευσιν....."   Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας...   
Το  ντοκυμαντέρ του Μακρυγιάννη για τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων.
Μια καταγραφή του "μπαρμπα Γιάννη",  μια προσπάθεια να αφήσει ίχνη στους επόμενους οραματιστές πατριώτες... 
Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας...   


                        εικόνα δέκατη: Μάχαι Άργους Κορίνθου και Αγιονορίου


1. Η Κόρινθος, από την οποία απερνά ο Δράμαλης με είκοσι χιλιάδες περίπου Τούρκων, εμβήκεν εις τον κάμπον του Άργους και Ναυπλίας και από Ναύπλιον έστρεψεν εις το άργος και συγκροτήθη εις το Άργος η μάχη με τους εκεί ευρεθέντας Έλληνας 

Θ. Κολοκοτρώνην, Υψηλάντην, Χατσή Χρήστον, Κολιόπουλον, Γιατράκον, Στάικον, Φλεσσαίους, Χελιώτην,   Ν. Σταματελόπουλον, Τσοκραίους, Οικονομαίους, Πάνον, Κακάνην, Νέζηδες, Νταγρέν, Γιουρούκηδες, Κρεββατάν, Αγααλλόπουλον, Ν. Λάμπρον, 
Ν. Κρανιδιώτην, Σταμάτην, Κόλιαν, Κώνσταν Σουλιώτην, Χατσήν, Δ. Ζωγράφον και λοιπούς συναγωνιστάς. Ενικήθησαν οι Έλληνες και εσκτοτώθησαν Έλληνες πολλά ολίγοι, ωσαύτως και εκ των Τούρκων.

2. Μέσα εις την ακρόπολιν του Άργους εκλείσθησαν τότε ο Υψηλάντης και ο υιός του Κολοκοτρώνη και του Πετρόμπεη και άλλοι τρακόσιοι και πολεμήσαντες μερικάς ημέρας έφυγον δια νυκτός. Μετά παρέλευσιν καιρού εδιαλύθη το στράτευμα των Τούρκων και θέλοντες ν' απεράσουν από την θέσιν των Δερβενακίων, 


3. την οποίαν είχαν προκαταλάβη ο Νικήτας και οι λοιποί οπλαρχηγοί, επροξένησαν την μεγίστην εκείνην φθοράν εις τους Τούρκους.  Αι γυναίκες έφερον νερόν να πίνουν οι πολεμισταί.

4. Χωρία Άργους.
5. Ναύπλιον με το Παλαμήδι.

Εικόνα αριθ. 10   Μάχαι Άργους Κορίνθου και Αγιορίου.  Χειρ  Π. Ζωγράφου, τέμπερα σε ξύλο.  (2ο αντίγραφο)

* Οι σημειώσεις είναι του Μακρυγιάννη. Κάθε πίνακας έχει τις δικές του σημειώσεις-περιγραφές, καθώς και "κατάλογο" ονομάτων των αγωνιστών κάθε μάχης, όπως τα κατέγραφε στο μυαλό του και σε σημειώσεις, όταν "ειρήνευε" στο ξαπόσταμά του. Είναι  αυθεντικές και το perasma δεν έχει κάνει καμία διόρθωση ορθογραφική, γραμματικής, ή συντακτικού. 

* Μελέτημα Σπ. Βασιλείου, δημοσιευμένο στα "Ελεύθερα γράμματα" στις 22/3/1946.

Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, ο ατόφιος αυτό Ρουμελιώτης αγωνιστής του 21, που έμαθε την αλφαβήτα για να προσθέσει ένα ακόμα όπλο στο σελάχι του, θέλοντας ν' αποστωμώσει του "χαμερπείς" που στρεβλώσανε την ιστορική αλήθεια "εστοχάσθη" να μιλήσει με τη γλώσσα της ζωγραφικής στους αγράμματους συμπολεμιστές του, ακριβώς όπως οι παλιοί εκείνοι τεχνίτες που ιστορούσανε τα Ευαγγέλια και πλάι στο κείμενο ζωγραφίζανε σε μικρογραφίες τα επεισόδια της Γραφής για τον αναλφάβητο αναγνώστη.

Σημείωση: οι πίνακες του Π. Ζωγράφου - Μακρυγιάννη και τα θέματα

* Σύνολο παραστάσεων: 26

* Σύνολο πινάκων 129 σε 5 σειρές και 4 ανεξάρτητα αντίγραφα

* χρόνος κατασκευής: 1836 - 1839

Κατηγορίες θεμάτων: 3

Κατηγορία Α': Πολεμικά γεγονότα. Πίνακες 21.  Αναφέρονται: 9 στην Α. Στερεά, 3 στην Δ. Στερεά, 2 στην Ήπειρο, 4 στην Πελοπόννησο, 1 στην ναυμαχία του Ναυαρίνου και 2 στην δράση του στόλου.

Κατηγορία Β': Συμβολισμοί. Πίνακες 4. Διασώθηκαν 3. Αναφέρονται: Ο πρώτος στη άλωση της Πόλης και την υποδούλωση, στους κλέφτες, στον Ρήγα. Ο δεύτερος, στη Θεία απόφαση για την απελευθέρωση της Ελλάδας, κάτω από την προστασία των μεγάλων Δυνάμεων υπό το σκήπτρο του Όθωνα. Ο τρίτος, παριστάνει κατάλογο φιλελλήνων και την Ελλάδα στην κορυφή με ένα φτερό γραφίδα στο ένα χέρι και ένα στεφάνι στο άλλο. Ο τέταρτος, παρίστανε την Ελλάδα ξαπλωμένη με ξέπλεκα μαλλιά και τον Αρμανσμπέργκ να της βγάζει την καρδιά. (Σημείωση: Ο πίνακας αυτός καταστράφηκε από τον ίδιο το ζωγράφο, ίσως από φόβο, και έτσι δεν συμπεριελήφθηκε ποτέ σε κάποια από τις 5 σειρές).

Κατηγορία Γ': Προσωπογραφία του Μακρυγιάννη η οποία μέχρι σήμερα δεν βρέθηκε.

Από τους πίνακες του Π. Ζωγράφου και των παιδιών του, υπάρχουν 60 κομμάτια. Ήτοι: 2 πλήρεις σειρές από 24 πίνακες, μία λειψή από 8 κομμάτια και 4 εικόνες εκτός σειράς. Γνήσιοι πίνακες του Π. Ζωγράφου θεωρούνται 8, ζωγραφισμένοι με τέμπερα πάνω σε ξύλο, ανυπόγραφοι και χρησίμευαν μαζί με τους υπόλοιπους της σειράς, ως πρότυπα για την κατασκευή των επομένων 4 σειρών. Οι πίνακες των επομένων 4 σειρών είναι υδατογραφίες πάνω σε χοντρό χαρτόνι και φέρουν υπογραφή Δημ. Ζωγράφος.
Στο Ιστορικό Μουσείο σώζονται 8 εικονογραφίες.

Scholeio.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: