Γεννήθηκε στην Αθήνα και αρχικά υπήρξε μαθητής του Γοργία, κατόπι όμως, θαυμάζοντας την υποδειγματική ζωή και διδασκαλία του Σωκράτη, έγινε οπαδός και θαυμαστής του. Μετά το θάνατο του Σωκράτη ίδρυσε δική του φιλοσοφική Σχολή, πλησίον στο Γυμνάσιο του Κυνοσάργους.
Ήταν ηθικών αρχών άνθρωπος και συγκαταλεγόταν μεταξύ των αποκαλούμενων `κυνικών` ήταν παράλληλα, και σπουδαίος ρήτορας.
Πολλοί τον θεωρούν και ως τον αρχηγό της Σχολής των κυνικών φιλοσόφων.
Ως πιο αναγκαίο μάθημα θεωρούσε την αποβολή των κακών έξεων και της πολυλογίας, καθώς και την αυτοεξέταση του βίου, του οποίου σαν υπέρτατο σκοπό καθόρισε την αρετή.
Έγραψε αρκετά συγγράμματα και λόγους ρητορικούς, που όπως αναφέρεται, κάλυπταν δέκα ολόκληρους τόμους, αλλά δυστυχώς δε διασώθηκαν.
Τις ιδέες του ο Αντισθένης τις δίδασκε με ύφος χαριέστατο, με στόμφο και ρητορική δεινότητα. Είχε φήμη φοβερού ρήτορα, αντιπαραβαλλόμενος προς τον Ισοκράτη.
Και τη γλώσσα του τη θεωρούσαν ως υπόδειγμα καλλιέπειας του λεγόμενου "Αττικού πεζού λόγου".
Μεταξύ των μαθητών του ήταν και ο περίφημος κυνικός Διογένης, στην αγκαλιά του οποίου και πέθανε, σε ηλικία 86 ετών, πάσχοντας από φυματίωση.
Αποφθέγματα του Αντισθένη:
- ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ
ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ
- ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΤΙ ΗΤΑΝ Η, ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ
- ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΧΕΤΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΣ ΧΡΩΣΤΟΥΝ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ
- ΑΝ ΕΧΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΑ ΩΡΑΙΑ ΘΑ ΕΧΕΙΣ ΚΟΙΝΗ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΧΗΜΗ, ΘΑ ΕΧΕΙΣ ΠΟΙΝΗ
- ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΤΟ ΝΑ ΚΑΚΟΛΟΓΙΕΤΑΙ, ΟΠΟΙΟΣ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΚΑΛΟ
- Η ΥΨΙΣΤΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΕΥΤΥΧΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΜΕ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ
- ΟΣΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΘΑΝΑΤΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥΣ ΕΥΣΕΒΕΙΣ ΚΑΙ
ΔΙΚΑΙΟΙ
- ΟΠΩΣ Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΥΡΙΑ, ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΟΙ ΦΘΟΝΕΡΟΙ
ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥΣ
- ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ, ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΟΥΝ ΤΟΥΣ
ΤΙΠΟΤΕΝΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥΣ
- ΟΤΑΝ ΣΕ ΕΠΑΙΝΟΥΝ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΜΗΠΩΣ ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΤΙ ΚΑΚΟ
- ΤΟ ΝΑ ΖΟΥΝ ΜΑΖΙ ΜΟΝΙΑΣΜΕΝΑ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ
ΤΕΙΧΗ
- ΟΙ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΤΟΙΕΣ ΠΟΥ, ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΑΝ
ΝΑΥΑΓΗΣΟΥΜΕ, ΘΑ ΜΑΣ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΝ ΝΑ ΚΟΛΥΜΠΗΣΟΥΜΕ
- ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΚΟΡΑΚΕΣ ΠΑΡΑ ΚΟΛΑΚΕΣ. ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΣΕ
ΤΡΩΝΕ ΝΕΚΡΟ, ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΟΙ ΖΩΝΤΑΝΟ
- Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΗ ΜΑΘΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΥΜΕ ΤΗΝ
ΑΓΝΟΙΑ
- ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΥΠΟΜΟΝΕΤΙΚΟΙ, ΟΤΑΝ ΜΑΣ ΚΑΚΟΛΟΓΟΥΝ, ΠΑΡΑ ΟΤΑΝ
ΜΑΣ ΠΕΤΡΟΒΟΛΟΥΝ
- ΕΥΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΑΥΤΟΣΗΜΕΣ
- Η ΑΡΕΤΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑΡΚΗΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
- Η ΚΑΚΗ ΦΗΜΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ
- ΟΤΑΝ Ο ΣΟΦΟΣ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΕΝ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΟΥΣ
ΙΣΧΥΟΝΤΕΣ ΝΟΜΟΥΣ ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΘΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΙΣ
ΠΙΟ ΕΞΥΠΝΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΘΑ ΕΡΩΤΕΥΤΕΙ ΓΙΑΤΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΙΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ
ΕΡΩΤΕΥΟΜΑΣΤΕ
- ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΟΦΟ ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΝΟ Η ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΟ
- Ο ΚΑΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΟΣ
- ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΙ
- ΣΥΜΜΑΧΟΥΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΣΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ
- Η ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΟΠΛΟ ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ
- ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΑΝΤΙΜΑΧΟΜΑΣΤΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΚΟΥΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΛΙΓΟΥΣ
ΚΑΛΟΥΣ ΠΑΡΑ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΛΟΥΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΚΑΚΟΥΣ
- ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΠΟΥ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΑ
ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΑΣ
- ΤΟΝ ΔΙΚΑΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΕΚΤΙΜΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΣΥΓΓΕΝΗ
- Η ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΓΙΑ ΑΝΤΡΕΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
- ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ, ΤΑ ΚΑΚΑ ΑΙΣΧΡΑ
- ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΚΑ ΝΑ ΤΑ ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΞΕΝΑ ΠΡΟΣ ΕΜΑΣ
- ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟ ΤΕΙΧΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΦΡΟΝΗΣΗ, ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΕ ΓΚΡΕΜΙΖΕΤΑΙ ΟΥΤΕ
ΠΡΟΔΙΔΕΤΑΙ
- ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΔΟΥΛΩΤΗ ΣΚΕΨΗ
- ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΑΞΙΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΙΔΗΜΟΝΕΣ ΟΤΙ
ΤΑ ΚΑΚΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΒΑΛΛΟΥΜΕ
* O Αντισθένης υπήρξε ο «Πρώτος Αναρχικός του Πνεύματος», της Μεταφυσικής, (όχι της «διανόησης»), που Βίωσε Άμεσα την Αλήθεια, όταν οι άλλοι γύρω του ψηλαφούσαν στα σκοτάδια. Είναι το ίδιο Μεγάλος με τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, τον Επίκουρο, τους Μεγάλους Στωικούς, τον Πύρρωνα., τον Πλωτίνο…
Το γεγονός ότι ο Αντισθένης δεν προβάλλεται, δεν διδάσκεται, δεν οφείλεται στην αντικειμενική αξία της «διδασκαλίας» του αλλά στον ελλιπή και επιφανειακό τρόπο που διδάσκεται η φιλοσοφία κι η ιστορία σε αυτό τον «ερειπωμένο» τόπο…
Ο ίδιος ο Αντισθένης, ή ο Διογένης, πάντως, αν ζούσαν σήμερα, δεν θα ενοχλούνταν… δεν θα ήταν δικό τους πρόβλημα αν δεν υπάρχουν Αληθινοί Άνθρωποι να τους «ακούσουν»…
Το γεγονός ότι ο Αντισθένης δεν προβάλλεται, δεν διδάσκεται, δεν οφείλεται στην αντικειμενική αξία της «διδασκαλίας» του αλλά στον ελλιπή και επιφανειακό τρόπο που διδάσκεται η φιλοσοφία κι η ιστορία σε αυτό τον «ερειπωμένο» τόπο…
Ο ίδιος ο Αντισθένης, ή ο Διογένης, πάντως, αν ζούσαν σήμερα, δεν θα ενοχλούνταν… δεν θα ήταν δικό τους πρόβλημα αν δεν υπάρχουν Αληθινοί Άνθρωποι να τους «ακούσουν»…
* Ο Αντισθένης 444 - 370 π.Χ. ήταν γιος του Αντισθένη, ενός Αθηναίου, ενώ η μητέρα του ήταν από την Θράκη. Πολέμησε στην Μάχη της Τανάγρας (426 π.Χ.). Είχε την φήμη εγκρατή ανθρώπου. Κυκλοφορούσε στην αγορά, φορώντας μόνο έναν τρίβωνα, ένα σακούλι στον ώμο και κρατούσε ένα ραβδί. Περιφρονούσε κάθε άνεση και κοινωνική συμβατικότητα, σαν τον Διογένη από την Σινώπη που υπήρξε και μαθητής του. Αυτός και οι μαθητές του ονομάστηκαν Κυνικοί.
Συνήθιζε να λέει
“Η αληθινή αρετή δεν έχει ανάγκη από τίποτα. Ούτε νόμων ανάγκη έχει ο σοφός που δρα και φέρεται σύμφωνα με την κρίση του. Οι νόμοι είναι για τους πολλούς και τους μέτριους και όχι για τους Εκλεκτούς”.
Scholeio.com
Συνήθιζε να λέει
“Η αληθινή αρετή δεν έχει ανάγκη από τίποτα. Ούτε νόμων ανάγκη έχει ο σοφός που δρα και φέρεται σύμφωνα με την κρίση του. Οι νόμοι είναι για τους πολλούς και τους μέτριους και όχι για τους Εκλεκτούς”.
Scholeio.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου