Παπαντωνίου, Εκείνοι που με πλήγωσαν ήταν αγαπημένοι



Ζαχαρίας Παπαντωνίου


          Η προσευχή του ταπεινού

Κύριε, σαν ήρθεν η βραδιά σου λέω την προσευχή μου.
Άλλη ψυχή δεν έβλαψα στον κόσμο απ' τη δική μου.
Εκείνοι που με πλήγωσαν ήταν αγαπημένοι.
Την πίκρα μου τη βάστηξα. Μου δίνεις και την ξένη.

Μ' απαρνηθήκαν οι χαρές. Δεν τις γυρεύω πίσω.
Προσμένω τα χειρότερα. Είν' αμαρτία να ελπίσω.
Σαν ευτυχία την αγαπώ της νύχτας τη φοβέρα.
Στην πόρτα μου άλλος δε χτυπά κανείς απ' τον αγέρα.

Δεν έχω δόξα. Είν' ήσυχα τα έργα που έχω πράξει.
Άκουσα τη γλυκειά βροχή. Τη δύση έχω κοιτάξει  

Έδωκα στα παιδιά χαρές, σε σκύλους λίγο χάδι.
Ζευγάδες καλησπέρισα που γύριζαν το βράδυ.

Τώρα δεν έχω τίποτα να διώξω ή να κρατήσω.
Δεν περιμένω ανταμοιβή. Πολύ 'ναι τέτοια ελπίδα.
Ευδόκησε ν' αφανιστώ, χωρίς να ξαναζήσω...
Σ' ευχαριστώ για τα βουνά και για τους κάμπους που είδα.


 

          Ρούμελη

Τὴ μάννα μου τὴ Ρούμελη ν᾿ ἀγνάντευα τὸ λαχταρῶ...
ψηλὰ ποὺ μὲ νανούριζες καημένο Καρπενήσι!
Τρανὰ πλατάνια ξεδιψοῦν στὶς βρύσες μὲ τὸ κρύο νερό.
Σαρακατσάνα ροβολάει καὶ πάει γιὰ νὰ γεμίσει.

Μὲ κρουσταλλένια σφυριχτὰ σὲ λόγγους φεύγουν σκοτεινοὺς
κοτσύφια καὶ βοσκόπουλα μὲ τὰ λαμπρά τὰ μάτια,
νερὰ βροντοῦνε στὸ γκρεμὸ καὶ πᾶνε πρὸς τοὺς οὐρανοὺς
ἴσια κι ὀρθὰ σὰν τὴν ψυχὴ τῆς Ρούμελης τὰ ἐλάτια.

Κάμπε ἀττικέ, μὲ πλάνεψες κι ἐγὼ γιὰ τὶς κορφὲς πονῶ
καὶ γιὰ τραχιὲς ἀνηφοριὲς σηκώνω τὸ κεφάλι...
Φυλακωμένη πέρδικα ποὺ κλαίει γι᾿ ἀλαργινὸ βουνὸ
δένει ἡ ψυχή μου στὸ κλουβὶ τὰ νύχια της κοράλλι.





          Ο Γεροβοσκός

   Πόσα χρόνια πέρασα
      κι ἄσπρισα κι ἐγέρασα
      πάνω στὰ ψηλώματα
      βόσκοντας τὰ πρόβατα!

     Τὶς κορφὲς ἐπάτησα
     καὶ νυχτοπερπάτησα
     καὶ σὲ δέντρα γερικὰ
     εἶδα κι εἶδ᾿ ἀγερικά!

     Σὲ ψηλὲς ἀνηφοριὲς
     σὰ κοτσύφι χύθηκα
     κι ἔπεσα σὲ ρεματιὲς
     καὶ ἀποκοιμήθηκα!

    Πάνω στὴ καπότα μου,
    φορεσιὰ καὶ στρῶμα μου,
    εἶδα ῾νείρατα γυρτὸς
    ξυπνητὸς καὶ κοιμιστός!

    Σ᾿ ἀητοράχη ἐσκάλωσα
    μὲ τὸ λύκο μάλωσα
    κι ἄναψα τρανὲς φωτιές,
    σὲ τετράψηλες κορφές!

    Εἶδα τ᾿ ἄστρι στὸ βουνό,
    ποὺ τὸ λεν᾿ Αὐγερινὸ
    καὶ στὴ καθαρὴ βραδιὰ
    χόρτασα τὴ ξαστεριά!

    Μύρμηγκα δὲ ζήμιωσα
    κι ἄνθρωπο δὲ θύμωσα.
    Πῆρα τὰ μικρὰ τ᾿ ἀρνιά,
    σὰ παιδιὰ στὴν ἀγκαλιά!

    Μιὰ ζωὴν ἐπέρασα
    κι εἶπ᾿ ὁ Θεὸς κι ἐγέρασα
    καὶ τὸ χιόνι τὸ πολύ,
    μοῦ ῾πεσε στὴ κεφαλή!

    Ἄειντε προβατάκια μου,
    περπατᾶτ᾿ ἀρνάκια μου,
    πάμετε σιγὰ-σιγὰ
    καὶ μᾶς ῾πῆρεν ἡ βραδιά...



*  Ζαχαρίας Παπαντωνίου  Γεννήθηκε στη Γρανίτσα Ευρυτανίας τον Φεβρουάριο του 1877 και πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στη Γρανίτσα όπου υπηρετούσε ως δάσκαλος ο πατέρας του. Το 1890 έφυγαν και εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα. Τελείωσε το γυμνάσιο και γράφτηκε στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, την οποία δεν τελείωσε ποτέ. Παράλληλα σπουδάζει ζωγραφική. Αφοσιώθηκε από νωρίς στη δημοσιογραφία (που ήταν το μεγάλο του πάθος), ως πολιτικός αρθρογράφος, χρονογράφος και συγγραφέας τεχνοκριτικών άρθρων. "Ακρόπολις", "Εφημερίδα των Συζητήσεων", "Σκριπ", "Χρόνος", "Εμπρός" ως ανταποκριτής της στο Παρίσι για τρία χρόνια στην οποία και δημοσίευσε τα Παρισινά Γράμματα τα οποία έκαναν μεγάλη εντύπωση όταν κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατο του σε τόμο ως Φιλολογικά Χρονογραφήματα. "Παναθήναια", "Νουμάς", "Καλλιτέχνης", "Νέα Ζωή", "Νέα Εστία", "Ελεύθερο Βήμα" κλπ., είναι τα έντυπα που φιλοξένησαν γραπτά του. 
Το 1912  έως το 1017 γίνεται Νομάρχης στη  στη Ζάκυνθο, στην Καλαμάτα και άλλες πόλεις από την κυβέρνηση Βενιζέλου και το 1919  διορίζεται διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης, όπου παρέμεινε 20 χρόνια. Το 1923 έλαβε το Αριστείον των Γραμμάτων και Τεχνών και το 1938 έγινε ακαδημαϊκός στην έδρα της Λογοτεχνίας, οπότε και εκφώνησε τον εισιτήριο λόγο του για τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο στη δημοτική γλώσσα.


".... Το ψυχικό βάθος του Γκρέκο ήταν οπωσδήποτε ανατολικό. Και στη ζωή του, όση γνωρίζουμε και στη τέχνη του, φανερώνει το απροσάρμοστό του προς τη Δύση, την αδιάκοπη νοσταλγία μιας Ανατολής του ονείρου, του μυστηρίου και του πάθους..."

"...Πήγε στη Ισπανία. Πριν από αυτόν η ισπανική τέχνη ήταν απλή επαρχία της ιταλικής. Ο Γκρέκο της έδωσε την ανεξαρτησία της, τον ισπανισμό... 

Τον χαρακτήρισαν "πρίγκιπα του νεοελληνικού λόγου", ενώ αποτύπωσε στο χαρτί την ελληνική επαρχία, με έμφαση στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Υπηρέτησε όλα τα είδη του λόγου. Ιδιαίτερη ήταν η επίδοση του στο δοκίμιο και την κριτική.

Scholeio.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: